Αγαπημένες και αγαπημένοι μου αναγνώστες καλησπέρα και καλή βραδιά, όπως λένε και στα καλά τα μαγαζά (χωρίς γιώτα). Πληθυντικού συνέχεια, καθώς απαντώ στα εκατοντάδες (οκ, μικρή υπερβολή) σχόλιά σας και τούτη την εβδομάδα.

Στο προηγούμενο επεισόδιο κλείσαμε με Κολωνάκι και τις αφηρημένες υπηρεσίες του δήμου Αθηναίων που λησμόνησαν να ξαναβάψουν τις διαγραμμίσεις παρόδιας στάθμευσης στην οδό Καψάλη. Και παρατηρήσαμε επί τη ευκαιρία ένα προϋπάρχον λάθος, την τοποθέτηση θέσεων στάθμευσης επισκεπτών στις δύο τοπικού χαρακτήρα οδούς, Νεοφύτου και Νεοφύτου (όπως λέμε Ντιπόν και Ντυπόν, πάρε δώρο και ένα ντεπόν), αντί για την εμπορική οδό Καψάλη.

Επεισόδιο 4 – Παγκράτι: Το Παρίσι των φτωχών

Κυριακή 19 Μαρτίου 2023. Αφήνουμε πίσω μας το Κολωνάκι, διασχίζουμε τις δύο βασιλικές λεωφόρους –Σοφίας και Κωνσταντίνου– και σκάμε μύτη στο Παγκράτι (γνωστό στους κύκλους της εποχής ως Βαθρακονήσι ή Βατραχονήσι) για να δούμε ένα σχόλιο –ποιου άλλου– του αγαπητού φίλου Σωκ.

Το συγκεκριμένο επεισόδιο ήταν το πρώτο στο οποίο άνοιξε η φόρμα υποβολής σχολίων, επομένως ενδέχεται αυτό να ήταν και το πρώτο σχόλιο στην ιστορία της στήλης και να ακολούθησαν εκείνα των τριών πρώτων επεισοδίων. Φοβάμαι ότι δεν θα μάθουμε ποτέ και το ερώτημα αυτό θα μείνει να μας στοιχειώνει για πάντα. Ας είναι. Παρεμπιπτόντως, πολύ μου αρέσουν αυτές οι διατυπώσεις σε τρίτο πρόσωπο. «Άνοιξε η φόρμα», λες και η φόρμα πήρε μόνη της την πρωτοβουλία αυτή – και μετά έβαλε μια φόρμα και βγήκε για τρέξιμο ξέρω γω – μάλλον κάπως έτσι κρατιέται σε φόρμα και μοιάζει σαν να μην πέρασε μέρα από πάνω της… Οκ, το αστείο κακοφόρμισε, ας περάσουμε στο σχόλιο.

Σωκ

Πρόλογος:
Δώστε ένα νόμπελ στον κύριο για τη σύνδεση μεταξύ α) επιλογή μελέτης περίπτωσης, β) πολεοδομικού ιστορικού γ) τζεντριφικέισον και δ) κριτικής στην ανάπτυξη, μέσα σε 5 γραμμές.

Και μετά ξαναμιλάμε. Δεν περιγράφω άλλο…

Αγαπημένε μου φίλε, τι να πω, είθε να εισακουστούν οι ευχές σου μέχρι τη Σουηδία και να λάβω σύντομα μια πρόσκληση παραλαβής του βραβείου προλόγου – αφού πρώτα θεσπιστεί η σχετική κατηγορία, γεγονός που θα καταστήσει τη βράβευση αυτή ιστορική ως πρώτη του είδους. Και μιας και είπα «ιστορική», ιδού και ο πρόλογος για την ιστορία (χωρίς περαιτέρω σχόλια για να μην επηρεάσουμε άλλο την κριτική επιτροπή).

Το Παγκράτι, που τα τελευταία χρόνια έχει επανακτήσει την αίγλη του μετά από ένα διάστημα σχετικής παρακμής. Βασικά έχει γίνει ένα τεράστιο μπαρ-εστιατόριο και τα νοίκια έχουν φτάσει στον θεό για σπίτια με θέα στον φωταγωγό. Με δύο λόγια, ανάπτυξη.

Επεισόδια 5, 6 και 7 – Μετρό γραμμές 4, 5, 6

Στη συνέχεια έχουμε μια τριλογία επικών επεισοδίων (τύφλα να ‘χει το lord of the rings) για τη γραμμή 4 και τις επεκτάσεις του μετρό της Αθήνας. Ξεκινήσαμε στις 26 Μαρτίου 2023 με ανελέητη κριτική (τη μούρη κρέας ένα πράγμα) στον υφιστάμενο σχεδιασμό της γραμμής 4 («U» να μου χαθείς), συνεχίσαμε στις 2 Απριλίου με εποικοδομητικές προτάσεις για το σπάσιμο της γραμμής 4 σε δύο γραμμές (με την πρωτότυπη αρίθμηση 4 και 5) και ολοκληρώσαμε στις 9 Απριλίου με μια μαξιμαλιστική πρόταση χάραξης της ημικυκλικής γραμμής 6 για να μπαλώσουμε διάφορες τρύπες στον χάρτη του λεκανοπεδίου.

Η grandiose πρόταση ανάπτυξης του δικτύου μετρό της Αθήνας που κατέθεσε ο Παράδρομος στις 9 Απριλίου 2023.

Η αποδοχή του κοινού ήταν αποθεωτική (delusions of grandeur detected). Πρώτος σχολίασε ο Κλεάνθης Βαρδαξής Κουτρουμπέσης. Ένα όνομα βαρύ σαν ιστορία, που παραπέμπει σε ευπατρίδη κάποιας άλλης εποχής, από αυτούς που θα μπορούσαν να έχουν δικό τους δρόμο στο Κολωνάκι.

Κλεάνθης Βαρδαξής Κουτρουμπέσης

Καλέ μου φίλε μικρέ κυκλοφοριολόγε,

Δεν τα καταλαβαίνω όλα όσα λες, πάντως τα λες πολύ ωραία. Εμείς εδώ δεν ξέρουμε από λειτουργία-κυκλοφορία μετρό. Έχουμε όμως πολύχρονη εμπειρία στο να το φτιάχνουμε.

Οποία αναλγησία εις το Αττικό Μετρό…Αυτοί στο νότο στο πηγάδι κατούρησαν;
Επίσης, τι κύκλος είναι αυτός από το αεροδρόμιο για κέντρο…Αυτόν τον Υμηττό δεν μπορούσαν να τον τρυπήσουνε; (ναούμε)

Σωκ.

Μάλιστα… Τελικά ήταν (πάλι) ο Σωκ, με ψευδώνυμο για να υπάρχει και λίγη ποικιλία… Ας είναι. Μέσα από την αυτοσαρκαστική περσόνα του απατεώνα (λέγε με Βαρδαξή Κουτρουμπέση εξ Απαράδεκτων) πολεοδόμου (λέγε με Σταμάτη Κλεάνθη), κάνει μια δηκτική παρατήρηση με αναφορά στο μετρό Θεσσαλονίκης, συνηγορεί υπέρ της ανάγκης επέκτασης του αθηνέζικου μετρό προς τα νότια προάστια και απορεί και εξίσταται με τη χάραξη της γραμμής του αεροδρομίου που κάνει τον γύρο του Υμηττού.

Φίλε μου Κλεάνθη έχω να σου πω ότι σε αυτή τη ζωή το πιο σημαντικό είναι να έχεις εμπειρίες, οπότε δείτε το θετικά καρντάσια και μη μου στενοχωριέστε για τις καθυστερήσεις του μετρό σας. Επίτρεψέ μου όμως να διαφωνήσω με την πρόταση τρυπήματος του Υμηττού. Ας τον αφήσουμε στην ησυχία του, αρκετά βάσανα έχει ήδη – ας κάνουμε τον γύρο του βουνού να απολαύσουμε τη θέα και τον καθαρό αέρα.

Συνεχίζουμε, με ένα σχόλιο ακατάλληλο για κάτω των 12 ετών (ή μήπως 16; ό,τι αγαπάτε), που συνδέει χιουμοριστικά την πρόταση δημιουργίας σταθμού μετεπιβίβασης στην Καισαριανή με το πάλαι ποτέ σούπερ χιτ του Μαζωνάκη που αισίως συμπλήρωσε 20 χρόνια ζωής (θα το έλεγες και βίντατζ το φόρεμα πλέον).

Σωκ

Καλέ μου φίλε μικρέ κυκλοφοριολόγε,

σωστός, άνω-κάτω καλαμάκι να χορτάσει ο κόσμος. Και στην Καισαριανή, όπου κατά τας γραφάς του Μαζωνάκη, έχουν καλές επιδόσεις, να σμίξουνε, να γίνει το ομαδικό.

Πάντως, καλά θα ήταν να τα στείλεις (σε κάποιον) σύλλογο συγκοινωνιολόγων και στην Αττικό Μετρό.

Ως προς την παραίνεση, να πω ότι πριν καμιά 15αριά χρόνια είχα πάρει την πρωτοβουλία να στείλω μια αντίστοιχη επιστολή στην Αττικό Μετρό – πάλι με κεντρικό σύνθημα την εναντίωση στον σχεδιασμό μορφής U της γραμμής 4 – αλλά σοβαρή, με γραβάτα και παπιγιόν (τρελός συνδυασμός), χωρίς το (ενδεχομένως) παρεξηγήσιμο χιουμοράκι του παραδρόμου. Κάπου εκεί κοντά ο επίσημος σχεδιασμός άλλαξε, προσθέτοντας το ποδαράκι προς Παγκράτι – Βύρωνα – Άνω Ηλιούπολη, που μας έδωσε το σχήμα Υ. Προφανώς δεν θα πάρω το credit για αυτό, παρόλα αυτά συχνά ισχύει το «λέγε λέγε κάτι θα μείνει»… Οπότε θα το σκεφτώ!

Το ημερολόγιο γράφει 9 Απριλίου και το πληκτρολόγιο με το φώτοσοπ έχουν πάρει φωτιά, σχεδιάζοντας μια γραμμή σκούπα μήκους 30 χλμ. που συνδέει ό,τι ξέμεινε ασύνδετο από τα προηγούμενα. Η Εύα παίρνει τη σκυτάλη για ένα λιτό και συνάμα ενθαρρυντικό σχόλιο που συνδυάζει το πρακτικό αίτημα προσέγγισης των αρμοδίων με την ηθική ικανοποίηση του ονείρου που κουβαλά η πρόταση – ακόμη και αν μείνει μεταξύ μας.

Εύα

Συγχαρητήρια Γιώργο! Είναι μία ολοκληρωμένη πρόταση προς κατάθεση στους αρμοδίους… ή έστω ένα όνειρο και μια ελπίδα!

Άθελά της η Εύα αποκαλύπτει το μικρό μου όνομα (Ελπίδα), γεγονός που με αναγκάζει να κάνω αίτηση αλλαγής ονόματος (σε Γιώργος) λίγες μέρες αργότερα από φόβο μην αποκαλυφθεί πλήρως η ταυτότητά μου. Δεν πειράζει, αυτή η Ελπίδα πέθανε νωρίς.

Από κάτω, ο Σωκ σιγοντάρει την Εύα και σχολιάζει α λα Αλέφαντος εξαίροντας με τη σειρά του την πρόταση της γραμμής 6.

Σωκ

Καλέ μου φίλε μικρέ συγκοινωνιολόγε,

Ακριβώς όπως τα λέει η Εύα. Τη μπακλαβάδιασες την Αθήνα, κίνηση μεγάλου παίχτου η γραμμή 6, που θα αποσυμφορήσει το κέντρο, θα δώσει ανάπτυξη παραέξω και ολοκληρώσει συγκοινωνιακά τα μέσα σταθερής τροχιάς σε αυτή τη χαβούζα. Επειδή κάποια στιγμή θα σε αντιγράψουνε και δε θα το πούνε, στείλτο στην Αττικό Μετρό και πάρε αριθμό πρωτοκόλλου.

Επαναφέρει δε την πρόταση υποβολής των σχετικών προτάσεων στην Αττικό Μετρό, και μάλιστα με αριθμό πρωτοκόλλου για να μη μου φάει την ιδέα κανένας επιτήδειος… Καταρχάς να πω ότι μακάρι να αλλάξει ο υφιστάμενος σχεδιασμός και ας πάρει το credit όποιος θέλει. Πολύ φοβάμαι όμως ότι αυτό δεν πρόκειται να γίνει, οπότε θα μείνουμε στο όνειρο της Εύας. Παρόλα αυτά δεν χάνουμε και τίποτα – θα το σκεφτώ σοβαρά το λοιπόν και θα σας ενημερώσω σύντομα.

Για του λόγου το αληθές πάντως (ότι ο σχεδιασμός δεν αλλάζει), θα σας παραπέμψω σε ένα ενημερωμένο πρόσφατο άρθρο του Νίκου Καραγιάννη στο ypodomes.com με τον πολλά υποσχόμενο τίτλο «Μετρό Αθήνας: ποιες είναι οι 7 μελλοντικές επεκτάσεις».

Εκεί, διαβάζουμε μεταξύ άλλων: «Μια ακόμα επέκταση που φαίνεται να προχωρά προς ωρίμανση είναι ο νέος υπόγειος κλάδο της γραμμής 1 Θησείο-ΚΠΙΣΝ. Είναι η περίφημη επέκταση προς το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και θα διαθέτει σταθμούς σε ΧΑΜΟΣΤΕΡΝΑΣ, ΠΛ.ΔΑΒΑΚΗ, ΛΟΦΟ ΦΙΛΑΡΕΤΟΥ και θα καταλήγει στο ΚΠΙΣΝ. Είναι μια σημαντική επέκταση για τα νότια προάστια».

Όταν είχα πρωτοδιαβάσει τη σχετική ιδέα πέρυσι, από τα χείλη του έκτοτε απελθόντος υπουργού υποδομών, Κ. Καραμανλή, δεν είχα πάρει το θέμα στα σοβαρά – άλλη μία από τις τόσες και τόσες εξαγγελίες που δεν πρόκειται να υλοποιηθούν ποτέ σκέφτηκα… Φαίνεται όμως ότι τα πράγματα είναι πιο προχωρημένα τελικά, πλέον η γραμμή αποτυπώνεται στον επίσημο χάρτη επεκτάσεων της Ελληνικό Μετρό. Τι να πω ρε γαμώτο, αυτή τη μανία με τις ισόπεδες διακλαδώσεις πραγματικά δεν την καταλαβαίνω…

Θα το ξαναπώ άλλη μία φορά, ο σχεδιασμός αυτός είναι δυσλειτουργικός. Θα πρέπει να αλλάξει η συχνότητα των δρομολογίων, με τα μισά (ή τα δύο τρίτα, δεν έχει σημασία) να συνεχίζουν από Θησείο προς Πειραιά και τα υπόλοιπα να λοξοδρομούν προς το ΚΠΙΣΝ. Είναι που είναι εξόχως προβληματική η κατάσταση του δικτύου σήμερα λόγω έλλειψης συρμών και προσωπικού, παλαιότητας γραμμών και της μαύρης μας της μοίρας (διαβάστε ενδεικτικά το πρόσφατο άρθρο του Άρη Χατζηγεωργίου από την efsyn για να αποκαρδιωθείτε πλήρως), πάμε να προσθέσουμε και έξτρα διακλαδώσεις για να αποτελειώσουμε οριστικά την κατάσταση.

Πιο κάτω, το άρθρο του ypodomes.com μας ενημερώνει ότι: «Τέλος υπάρχει και η νέα γραμμή 5 του Μετρό. Αυτή είναι ουσιαστικά ένας νέος κλάδος της γραμμής 4 από τον Ευαγγελισμό και θα καταλήγει μέχρι τα νότια προάστια στην Άνω Ηλιούπολη (ή την ΠΥΡΚΑΛ). Ουσιαστικά η νέα αυτή γραμμή θα μπορεί να έχει και κάποιους κοινούς σταθμούς με τη γραμμή 4 στο κέντρο, αλλά αυτό είναι κάτι που είναι δυναμικό και θα αποφασιστεί μελλοντικά. Δηλαδή αν η γραμμή π.χ. θα ξεκινά από την Ακαδημίας και θα κατεβαίνει στα νότια ή από κάποιον άλλο κεντρικό σταθμό».

Τι να πρωτοπείς και τι να μολογήσεις εδώ. Όλα στην τύχη, η γραμμή (το «ποδαράκι» σύμφωνα με τη δική μου ορολογία) μπορεί να έχει κοινούς σταθμούς με τη γραμμή 4 στο κέντρο (μπορεί και όχι όμως), μπορεί να ξεκινά από την Ακαδημίας και να κατεβαίνει στα νότια ή από κάποιον άλλο κεντρικό σταθμό – και όλα αυτά θα αποφασιστούν μελλοντικά… Α, και σπόντα ότι μπορεί να αλλάξει ο σταθμός της Άνω Ηλιούπολης και να πάει στην ΠΥΡΚΑΛ, για να εξυπηρετήσει την ιδέα μετεγκατάστασης διαφόρων υπουργείων και υπηρεσιών (η οποία φυσικά δεν προβλέπεται στο υποτιθέμενα αρμόδιο για τέτοια θέματα Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας). Μιλάμε για την αποθέωση του σχεδιασμού! Τελικά πείστηκα φίλε Σωκ, θα τις στείλω τις προτάσεις στο Μετρό, ποτέ δεν ξέρεις σ’ αυτή τη χώρα!

επεκτάσεις γραμμών μετρό Αθήνας
Σχέδιο ανάπτυξης γραμμών Αθήνας, αρχές 2024 (νότιο τμήμα). Με διακεκομμένο πράσινο η μελλοντική διακλάδωση της γραμμής 1 προς το Κέντρο Πολιτισμού Σταύρος Νιάρχος. Με διακεκομμένο πορτοκαλί η σχεδιαζόμενη επέκταση της γραμμής 4 προς Άνω Ηλιούπολη. Πηγή: Ελληνικό Μετρό ΑΕ.

Κάπου εδώ λέω να κλείσουμε αγαπημένες και αγαπημένοι μου, σαν να πέρασε η ώρα. Ζητώ συγγνώμη για το πολύ μπλα μπλα σήμερα, υπόσχομαι περισσότερες εικόνες την επόμενη φορά.

Φιλούμπες!

Ο μικρός κυκλοφοριολόγος