Αγαπημένε μου αναγνώστη γεια σου και χαρά σου. Σήμερα θα μιλήσουμε για τον σχεδιασμό των θέσεων στάθμευσης εξετάζοντας το παράδειγμα του πολυαγαπημένου μας δήμου Αθηναίων. Αυτή τη φορά θα τους τη βγούμε από την αντίθετη πλευρά και θα δούμε πώς η κατά γράμμα εφαρμογή του νόμου μπορεί να γίνει παράλογη.

Το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης του δήμου Αθηναίων

Όταν μιλάμε για σχεδιασμό σε αυτήν την πόλη, το μυαλό μας, θέλοντας και μη, πάει στο σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης του δήμου Αθηναίων. Πρέπει να είναι το μοναδικό σύστημα που δουλεύει τόσο οργανωμένα και αποτελεσματικά σε αυτήν την πόλη. Ποιος δεν έχει συναντήσει στο διάβα του ζευγάρια αστυνομικών της δημοτικής αστυνομίας με το μπλοκάκι στο χέρι και το game boy στη ζώνη να επιθεωρούν τα παρκαρισμένα οχήματα σε αναζήτηση του τσαμπατζή που θα τους δώσει την ανυπέρβλητη, σχεδόν οργασμική, χαρά της έκδοσης του σχετικού προστίμου;

Το σύστημα λειτουργεί από το 2006, όπως μας θυμίζει η σχετική ιστοσελίδα του δήμου. Η οποία μας ενημερώνει επίσης ότι το σύστημα περιλαμβάνει 12 ζώνες, με 5.177 θέσεις μόνιμων κατοίκων, 3.463 θέσεις διερχόμενων οδηγών, 1.604 θέσεις δικύκλων και 1.000 ειδικές θέσεις (εδώ κάτι μου βρωμάει ότι δεν πρόλαβαν να τις μετρήσουν, δεν ξέρω τι λες εσύ).

Το σύστημα έχει αποκτήσει πλέον το χαριτωμένο όνομα Park in Athens, το οποίο προφανώς χρησιμοποιεί τη λέξη «park» για να προκαλέσει στους πολίτες θετικούς συνειρμούς με την έννοια του πάρκου. Ε, αφού δεν έχουμε πάρκα κανονικά σε αυτή την πόλη, ας τα φαντασιωνόμαστε τουλάχιστον. Τι πάρκινγκ, τι πάρκο. Εγώ πάντως στηρίζω την επικοινωνιακή προσέγγιση του δήμου. Δηλαδή τι, εσείς προτιμάτε το ΣΕΣ (από το «σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης»), που κάνει κάτι μεταξύ ΣΕΛΕΤΕ και ες ες? Δεν νομίζω. Παρκ ιν Άθενς κυρίες και κύριοι. Και λιβ γιορ μυθ ιν Γκρις.

Αθήνα χάρτης ελεγχόμενης στάθμευσης
Οι ζώνες του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης του δήμου Αθηναίων. Πηγή: Δήμος Αθηναίων, διαδικτυακή εφαρμογή ελεγχόμενης στάθμευσης http://gis.cityofathens.gr/layers/geonode:zones_stathmeusis

Ξεφύγαμε όμως με τα επικοινωνιακά και θα χάσουμε την ουσία στο τέλος. Στο θέμα μας λοιπόν. Το θέμα μας αγαπημένε μου αναγνώστη είναι ο σχεδιασμός των θέσεων στάθμευσης επί του οδοστρώματος. Πάμε να το δούμε στην οδό Σκουφά, τώρα που είναι φρέσκιες οι διαγραμμίσεις μετά την ασφαλτόστρωση και γράφουν ωραία στον φακό.

Κατά γράμμα εφαρμογή του ΚΟΚ

Οι θέσεις που έχουν προβλεφθεί στην οδό Σκουφά αφορούν μόνο επισκέπτες (βλ. λευκή διαγράμμιση) με κάποιες ειδικές θέσεις (κίτρινη διαγράμμιση) και ελάχιστες θέσεις δικύκλων. Δεν έχουν προβλεφθεί καθόλου θέσεις κατοίκων (μπλε διαγράμμιση). Αυτές φιλοξενούνται στις παράλληλες οδούς (Τσακάλωφ, Αναγνωστοπούλου, Φωκυλίδου) και σε κάποιες κάθετες (Ομήρου, Βουκουρεστίου, κλπ.). Λογικό θα πει κανείς. Καλά ως εδώ λοιπόν. Πάμε να δούμε και το πρόβλημα.

Το πρόβλημα είναι η λάθος χάραξη ορισμένων θέσεων επί του οδοστρώματος. Η οποία λάθος χάραξη προκύπτει από την κατά γράμμα εφαρμογή του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Ο στατικός σχεδιασμός που λέγαμε την προηγούμενη εβδομάδα.

Ο ΚΟΚ, στο σχετικό άρθρο 34, περιλαμβάνει κάθε λογής απαγορεύσεις στάθμευσης, προσπαθώντας να προλάβει το κακό – σε διαβάσεις και ράμπες ΑμεΑ, πλησίον διασταυρώσεων, σε στάσεις λεωφορείων, σε κλειστές στροφές, χαμός. Ξέρετε, όλα αυτά που μαθαίνουμε απέξω για να περάσουμε τις εξετάσεις του διπλώματος και μετά γράφουμε στα παλαιότερα των υποδημάτων μας όταν έρχεται η ώρα της οδήγησης στον πραγματικό κόσμο. Παρεμπιπτόντως, σε αυτό το φανταστικό σάιτ ονόματι glavopoulos.com, μπορείτε να περιηγηθείτε στον ΚΟΚ και στις πινακίδες του. Ατελείωτες ώρες χαράς.

Η απαγόρευση που μας ενδιαφέρει εδώ, και την οποία θα σχολιάσουμε εκτενώς, είναι η περίπτωση (ι) της παραγράφου 2 (του άρθρου 34 ντε, μη χαζεύετε…), σύμφωνα με την οποία απαγορεύεται η στάση και η στάθμευση οχήματος «σε απόσταση πέντε (5) μέτρων από την τομή οικοδομικών γραμμών ή των νοητών προεκτάσεων αυτών». Συμπληρωματικά, θα σχολιάσουμε και την αμέσως προηγούμενη, τη (θ), που απαγορεύει τη στάση και στάθμευση «σε απόσταση μικρότερη από είκοσι (20) μέτρα από φωτεινούς σηματοδότες και δώδεκα (12) μέτρα από πινακίδες υποχρεωτικής διακοπής πορείας (STOΡ), ως και σε θέση, στην οποία το όχημα κρύβει από τους χρήστες της οδού τη θέα των πινακίδων σήμανσης και σηματοδοτών». Πάμε να τα δούμε με εικόνες, γιατί πολύ μπλα μπλα έχει πέσει σήμερα και δεν λέει.

Σκουφά Μασσαλίας Κολωνάκι στάθμευση
Σκουφά και Μασσαλίας. Τα οχήματα 1 και 2 βρίσκονται εντός απόστασης 5 μέτρων από τη νοητή ευθεία της οικοδομικής γραμμής. Για τον λόγο αυτό δεν εντάσσονται στις νόμιμες, διαγραμμισμένες θέσεις στάθμευσης του δήμου, οι οποίες ξεκινούν πιο δίπλα. Όμως, η διάταξη των κινήσεων είναι τέτοια, που τα συγκεκριμένα οχήματα δεν εμποδίζουν την ορατότητα κατά την πρόσβαση στον κόμβο (ούτε τη διάβαση των πεζών), επομένως δεν υφίσταται πραγματικός λόγος για τη συγκεκριμένη απαγόρευση. Το όχημα 4 από την άλλη μεριά, εμποδίζει την ορατότητα όσων προσεγγίζουν από την οδό Μασσαλίας οπότε ορθώς απαγορεύεται η στάθμευσή του. Μπόνους πληροφορία: το όχημα 3 είναι παράνομα σταθμευμένο καθώς εμποδίζει τη στροφή από Σκουφά προς Μασσαλίας. Τα οχήματα μπροστά του όμως σταθμεύουν κανονικά και με το νόμο βάσει της σχετικής πινακίδας του δήμου, παρόλο που προκαλούν μείωση του ωφέλιμου πλάτους της οδού στα 2,5 μέτρα (βλ. τον κανόνα των 3,5 μέτρων). Μια ομορφιά.
Σκουφά Μασσαλίας Κολωνάκι στάθμευση
Σκουφά και Μασσαλίας (λεπτομέρεια). Αναίτια απώλεια μιας θέσης στάθμευσης που δεν δημιουργεί προβλήματα ορατότητας κατά την πρόσβαση στον κόμβο.
Σκουφά Δημοκρίτου Κολωνάκι στάθμευση
Σκουφά και Δημοκρίτου. Τα οχήματα 1 και 2 είναι παράνομα σταθμευμένα με βάση την απόσταση των 5 μέτρων από τη νοητή προέκταση της οικοδομικής γραμμής. Το 1 δεν εμποδίζει την ορατότητα κανενός οπότε δεν έχει νόημα η συγκεκριμένη απαγόρευση (για την ακρίβεια, θα έπρεπε να είναι 1 μέτρο πιο μπροστά για να υπάρχει χώρος για τη στροφή). Στην πλευρά του οχήματος 2 όμως, όπου ορθώς απαγορεύεται η στάθμευση, ποιος σας είπε να τοποθετήσετε τον κάδο; Αυτός δεν εμποδίζει την ορατότητα δηλαδή; Μπόνους πληροφορία: το όχημα 3 είναι θεωρητικά παράνομα σταθμευμένο καθώς βρίσκεται σε μικρότερη απόσταση των 12 μέτρων από πινακίδα STOP. Όμως δεν ενοχλεί πραγματικά, αρκεί η πινακίδα του STOP να τοποθετηθεί στο άλλο πεζοδρόμιο (ή να δημιουργηθεί προεξοχή του δεξιού πεζοδρομίου στο ύψος της διάβασης, ώστε οι πινακίδες να έρθουν κοντά στον χώρο κίνησης των οχημάτων).
Σκουφά Μαντζάρου Κολωνάκι στάθμευση
Σκουφά και Μαντζάρου. Αναίτια απώλεια μιας θέσης στάθμευσης, καθώς η Μαντζάρου είναι πεζόδρομος και δεν τίθεται θέμα ορατότητας των οχημάτων κατά την πρόσβαση στον κόμβο.
Σκουφά Σταθά Κολωνάκι στάθμευση
Σκουφά και Γ. Σταθά. Ακόμη μια αναίτια απώλεια θέσης στάθμευσης, η οποία δεν δημιουργεί προβλήματα ορατότητας κατά την πρόσβαση στον κόμβο δεδομένης της φοράς κίνησης των οχημάτων.
Σκουφά Σίνα Κολωνάκι στάθμευση
Σκουφά και Σίνα. Σε πρώτο πλάνο, μία από τις φωτεινές εξαιρέσεις δημιουργίας θέσης στάθμευσης για οχήματα τροφοδοσίας (που συνηθώς τηρείται κιόλας)! Ακριβώς από πίσω, μερικές από τις ελάχιστες θέσεις στάθμευσης δικύκλων κατά μήκος της οδού. Στο απέναντι πεζοδρόμιο, η ακριβής εφαρμογή του ΚΟΚ σημαίνει ότι όλα τα οχήματα (ακόμη και αυτό με τον αριθμό 1) σταθμεύουν παράνομα καθώς βρίσκονται πλησιέστερα των 20 μέτρων από το φανάρι. Το πιο απλό και λογικό θα ήταν η διαπλάτυνση του πεζοδρομίου στο ύψος της διασταύρωσης (που θα επέτρεπε επίσης τη δημιουργία μιας ανθρώπινης διάβασης πεζών με ράμπα) και η τοποθέτηση του φαναριού στο άκρο της διαπλάτυνσης, κοντά στον χώρο κίνησης των οχημάτων.

Πάλι πιάσαμε τις λεπτομέρειες σήμερα. Δεν πειράζει. Είπαμε, εδώ θα λέμε τα ψιλά γράμματα. Το βασικό point του σημερινού επεισοδίου, όπως και του προηγούμενου εξάλλου, είναι ότι υπάρχουν απλές λύσεις για να κερδίσουμε (κάποιες, έστω, από) τις θέσεις στάθμευσης που πρέπει να χαθούν σε άλλα σημεία προκειμένου να διευκολυνθεί η κίνηση πεζών και οχημάτων στην πόλη. Απλά χρειάζεται λίγη ευελιξία και προσαρμογή στις πραγματικές συνθήκες του χώρου.

Φιλάκια!

Ο μικρός κυκλοφοριολόγος