Ιστορίες του δρόμου

Οδηγίες σήμανσης μέρος δεύτερον

Αγαπημένε μου αναγνώστη γεια σου και χαρά σου. Δεν σου έφταναν οι 43 βαθμοί, θα υπομείνεις και λίγη ακόμα σήμανση σήμερα (ούτε στον εχθρό σου). Βλέπεις δεν μας πήρε ο χώρος και ο χρόνος – τουτέστιν ο χωροχρόνος – την προηγούμενη εβδομάδα και έχουν μείνει κάποια θεματάκια ανείπωτα, να με κοιτούν παραπονεμένα όλη την εβδομάδα. Να με συγχωράς αλλά δεν μπορώ να τα αγνοήσω, είμαι και πονόψυχος όπως καταλαβαίνεις.

Κατηγορίες πληροφοριακών πινακίδων

Τι αφήσαμε λοιπόν απέξω ως τώρα; Μα, τις κατηγορίες των πινακίδων (εδώ το είχατε, είμαι σίγουρος). Οι παρατηρητικοί θα έχετε προσέξει την ορολογία στις λεζάντες των εικόνων σε προηγούμενα επεισόδια – «προειδοποιητική πινακίδα», «πινακίδα κατεύθυνσης» και τα σχετικά. Οι λιγότερο παρατηρητικοί μάλλον όχι, οπότε θα διαβάσετε με πραγματική και όχι προσποιητή έκπληξη τη συνέχεια του άρθρου. Σας ζηλεύω.

Σήμερα, δεν θα έχουμε φωτογραφίες (ουουου, τα λεφτά μας πίσω). Θα δούμε μόνο εικόνες κονσέρβα, δηλαδή τα υποδείγματα πινακίδων του ΚΟΚ (με τα οποία θέλεις να βγάλεις τα μάτια σου και να τα πετάξεις στα σκυλιά) μαζί με τα αντίστοιχα του βρετανικού και του γερμανικού κώδικα (εδώ ζητάς ευγενικά από τα σκυλιά να σου τα επιστρέψουν, ελαφρώς μεταχειρισμένα έστω). Φύγαμε!

Πινακίδες προειδοποίησης κατευθύνσεων

Αυτές τοποθετούνται στις προσβάσεις σημαντικών κόμβων του οδικού δικτύου, σε απόσταση που διαφέρει ανάλογα με την κατηγορία της οδού, και αποσκοπούν στην έγκαιρη προειδοποίηση των οδηγών για τις απαραίτητες ενέργειες ανάλογα με την κατεύθυνση κατά την οποία επιθυμούν να κινηθούν στον προσεχή κόμβο (π.χ. προεπιλογή κατάλληλης λωρίδας, πιθανοί ελιγμοί). Η τοποθέτησή τους συνιστάται να συνδυάζεται με πρόσθετη πινακίδα που δηλώνει την ακριβή απόσταση από τον επικείμενο κόμβο.

Οι απλές προειδοποιητικές πινακίδες είναι ορθογώνιες και περιλαμβάνουν τους προορισμούς όλων των κινήσεων σε μία πινακίδα, με τις κατευθύνσεις να υποδεικνύονται από ζωγραφισμένα βέλη. Η σειρά αναγραφής όπως είπαμε στο προηγούμενο επεισόδιο είναι: ευθεία κατεύθυνση > δεξιά κατεύθυνση > αριστερή κατεύθυνση.

προειδοποιητική και πρόσθετη πινακίδα ΚΟΚ
Απλή προειδοποιητική πινακίδα (Π-3) και πρόσθετη πινακίδα (Πρ-1) του ΚΟΚ. Πηγή: https://www.ioas.gr/uploads/docs/2016/05/397.pdf
απλή προειδοποιητική πινακίδα Μ. Βρετανία
Απλή προειδοποιητική πινακίδα κύριας οδού βρετανικού κώδικα. Προσέξτε την αναγραφή της ονομασίας του κόμβου στο πάνω μέρος. Πηγή: https://www.gov.uk/guidance/the-highway-code/traffic-signs

Σε οδούς ταχείας κυκλοφορίας οι προειδοποιητικές πινακίδες μπορούν να περιέχουν ένα διαγραμματικό σχήμα όπου παρουσιάζεται η μορφή του κόμβου με τις δυνατές κατευθύνσεις κίνησης, δίπλα στις οποίες αναγράφονται οι αντίστοιχοι προορισμοί. Εξαιτίας του ιδιόμορφου σχεδιασμού τους, αυτές οι προειδοποιητικές πινακίδες αποκαλούνται διαγραμματικές πινακίδες. Εδώ η απόσταση από τον επικείμενο κόμβο γράφεται εντός της πινακίδας, οπότε δεν χρειάζεται πρόσθετη πινακίδα. Στην Ελλάδα, με βάση τις προδιαγραφές του 1974, οι πινακίδες αυτές έχουν μπλε υπόβαθρο και τοποθετούνται πάντα σε ζεύγη, η πρώτη με ελληνικές αναγραφές σε απόσταση 400 μ. από τον κόμβο και η δεύτερη με λατινικές, 200 μ. πριν τον κόμβο. Σε δευτερεύουσες εθνικές οδούς (που δεν είναι ταχείας κυκλοφορίας) οι προαναφερθείσες αποστάσεις μειώνονται στα 200 μ. και 100 μ. αντίστοιχα.

διαγραμματικές πινακίδες ΚΟΚ
Προειδοποιητικές πινακίδες Π-1 (αριστερά) και Π-2 (δεξιά) του ΚΟΚ για οδούς ταχείας κυκλοφορίας (διαγραμματικές). Προσέξτε ότι η Π-1 έχει ξεμείνει καθαρευουσιάνικη. Προχειρότητα αγάπη μου. Πηγή: https://www.ioas.gr/uploads/docs/2016/05/397.pdf
διαγραμματική πινακίδα Μ. Βρετανία
Διαγραμματική προειδοποιητική πινακίδα δευτερεύουσας ή τοπικής οδού βρετανικού κώδικα (λευκό υπόβαθρο). Οι προορισμοί προς τα αριστερά και τα δεξιά γίνονται μέσω κύριων αρτηριών, γι’ αυτό εγγράφονται σε πράσινα ένθετα. Πηγή: https://www.gov.uk/guidance/the-highway-code/traffic-signs

Στους αυτοκινητόδρομους, χρησιμοποιούνται διαγραμματικές πινακίδες στο στυλ των παραπάνω και πινακίδες σε γέφυρες σήμανσης. Εδώ, η απόσταση τοποθέτησης είναι μεγαλύτερη, ξεκινώντας από τα 1000 μ. ή και 2000 μ. από τον κόμβο. Προβλέπονται και κάποιες ακόμα, συμπληρωματικές προειδοποιητικές πινακίδες αλλά ας μην σας κάψω τελείως. Να πούμε μόνο ότι οι προδιαγραφές σήμανσης των αυτοκινητοδρόμων προβλέπουν κοινή αναγραφή των προορισμών στα ελληνικά και τα λατινικά στην ίδια πινακίδα αντί για την τοποθέτηση εναλλάξ πινακίδων που αναφέραμε προηγουμένως για τις οδούς ταχείας κυκλοφορίας. Στην πράξη, σε σύγχρονες σημάνσεις οδών ταχείας κυκλοφορίας, ακολουθείται η λογική διπλών αναγραφών χρησιμοποιώντας μια τροποποιημένη εκδοχή της πινακίδας Π-81 (βλ. παρακάτω) σε μπλε χρώμα, αντί για τις παλιομοδίτικες Π-1 και Π-2 (το έχω δει στη Θεσσαλονίκη, αλλά υποθέτω ότι συμβαίνει και αλλού). Προσωπικά προτιμώ αυτή την εκδοχή, είναι πιο σύγχρονη και δένει καλύτερα με τη σήμανση του υπόλοιπου οδικού δικτύου.

προειδοποιητικές πινακίδες αυτοκινητοδρόμων ΚΟΚ
Προειδοποιητικές πινακίδες Π-81 (αριστερά) και Π-83 (δεξιά) του ΚΟΚ για αυτοκινητόδρομους. Πρώτα μπαίνει η Π-81 και ακολουθεί σε γέφυρα σήμανσης η Π-83. Οι αναγραφές των προορισμών γίνονται με ελληνικούς (πάνω γραμμή) και λατινικούς (κάτω γραμμή) χαρακτήρες. Πηγή: https://www.ioas.gr/uploads/docs/2016/05/397.pdf

Κατευθυντήριες πινακίδες

Αυτές τοποθετούνται σε όλους τους κόμβους του δικτύου και δηλώνουν την ακριβή θέση αλλαγής πορείας των οδηγών ανάλογα με την επιθυμητή κατεύθυνση κίνησης. Πρέπει να επαληθεύουν τις κατευθύνσεις των προειδοποιητικών πινακίδων (όταν αυτές υπάρχουν) και να αφορούν όλες τις διακλαδώσεις του κόμβου. Οι πινακίδες της δεξιάς και της αριστερής κατεύθυνσης έχουν τη χαρακτηριστική μορφή βέλους ενώ εκείνες της ευθείας κίνησης έχουν ζωγραφισμένο βέλος, όπως οι προειδοποιητικές. Ο ΚΟΚ μας δίνει παραδείγματα μόνο μπλε – και όχι λευκών – κατευθυντήριων πινακίδων, αναπαράγοντας τη στρεβλή και παλαιομοδίτικη λογική που έχουμε κατακρίνει ήδη αρκετές φορές ως τώρα. Αντίθετα, μας δίνει ένα υπόδειγμα ανύπαρκτης λευκής προειδοποιητικής πινακίδας, την οποία δεν θα σχολιάσουμε καθόλου εδώ. Είπαμε, να ξεστραβώθουμε, όχι να ξεχάσουμε κι αυτά που ξέραμε…

κατευθυντήριες πινακίδες ΚΟΚ
Κατευθυντήριες πινακίδες του ΚΟΚ: Η ορθογώνια Π-9 για την ευθεία κατεύθυνση και η Π-8β, μορφής βέλους. Σας έβαλα την παλιά για να τιμήσουμε το καθαρευουσιάνικο Pireefs. Αγάπη μόνο! Πηγή: https://www.ioas.gr/uploads/docs/2016/05/397.pdf

Πινακίδες αριθμήσεων οδών

Οι πινακίδες αρίθμησης οδών αφορούν τις εθνικές οδούς και τους αυτοκινητοδρόμους (σε ορισμένες χώρες αφορούν και το επαρχιακό οδικό δίκτυο) και τοποθετούνται ένθετες: (α) στις επιβεβαιωτικές πινακίδες των οδών αυτών, και (β) στις πινακίδες προειδοποίησης κατευθύνσεων και στις πινακίδες κατευθύνσεων προς τις οδούς αυτές.

Ουσιαστικά, μιλάμε για την κωδικοποίηση ολόκληρου του οδικού δικτύου μιας χώρας, με την απόδοση ενός αύξοντος αριθμού σε κάθε οδό. Πρόκειται για ένα από τα χρησιμότερα εργαλεία στην πληροφοριακή σήμανση ενός οδικού δικτύου, καθώς επιτρέπει την κωδικοποίηση των βασικών διαδρομών. Στην Ευρώπη χρησιμοποιείται πολύ συστηματικά, στα μέρη μας όχι και τόσο.

πινακίδα κατεύθυνσης προς αυτοκινητόδρομο με αρίθμηση
Πινακίδα υπόδειξης κατεύθυνσης προς τον αυτοκινητόδρομο Μ1. Ο αριθμός 23 είναι η αρίθμηση του κόμβου, μη σας μπερδεύει. Πηγή: https://www.gov.uk/guidance/the-highway-code/traffic-signs

Επιβεβαιωτικές πινακίδες

Τοποθετούνται μετά τους κόμβους προς επιβεβαίωση της ακολουθούμενης πορείας. Συνήθως χρησιμοποιούνται στο υπεραστικό οδικό δίκτυο και περιέχουν πάντοτε χιλιομετρικές αναγραφές των προορισμών. Ο ΚΟΚ μας δίνει άλλο ένα αρχαίο υπόδειγμα μπλε πινακίδας, στο οποίο η αναγραφή του μακρινού προορισμού γίνεται στο κάτω μέρος (είναι η λογική που εφαρμόζεται στη Μ. Βρετανία), αντίθετα με τη σήμανση των αυτοκινητοδρόμων, όπου ο μακρινός προορισμός μπαίνει στο πάνω μέρος (σύμφωνα με το γερμανικό σύστημα). Έτσι, για να μπερδευόμαστε λίγο παραπάνω βρε αδερφέ.

επιβεβαιωτικές πινακίδες ΚΟΚ και Μ. Βρετανίας
Επιβεβαιωτικές πινακίδες με αναγραφές χιλιομετρικών αποστάσεων. Αριστερά, η Π-20 του ΚΟΚ, δεξιά πινακίδα της κύριας οδού Α46 του βρετανικού κώδικα. Προσέξτε ότι ο προορισμός «αυτοκινητόδρομος Μ1» εγγράφεται σε μπλε υπόβαθρο. Πηγές: https://www.ioas.gr/uploads/docs/2016/05/397.pdf και https://www.gov.uk/guidance/the-highway-code/traffic-signs

Πινακίδες τοπωνυμίων

Υποδεικνύουν στους οδηγούς το τοπωνύμιο της περιοχής που διασχίζουν (συνήθως κάποιο γεωγραφικό στοιχείο ή μία περιοχή ιστορικής σημασίας) και για τον λόγο αυτό τοποθετούνται στην ακριβή θέση του τοπωνυμίου. Ο ΚΟΚ μας δίνει ένα θλιβερότατο υπόδειγμα, κλασικά σε μπλε χρώμα (λέτε να συμβολίζει το νερό του ποταμού Ευρώτα;). Οι Γερμανοί, που δεν φημίζονται για την τσαχπινιά τους, πρόσθεσαν ένα κυματάκι τουλάχιστον… και χρησιμοποίησαν καφέ χρώμα γκαντέμετ, ένα ποτάμι είναι προορισμός τουριστικού ενδιαφέροντος! Elementary, my dear Watson!

πινακίδες τοπωνυμίων ΚΟΚ και Γερμανίας
Πινακίδες τοπωνυμίων του ΚΟΚ (Π-19) και του γερμανικού κώδικα. Πηγές: https://www.ioas.gr/uploads/docs/2016/05/397.pdf και https://routetogermany.com/drivingingermany/road-signs#directional-signs

Στις πινακίδες τοπωνυμίων πρέπει να εντάξουμε και αυτές που αφορούν τη σήμανση αρχής και τέλους κατοικημένης περιοχής, σύμφωνα με την ορολογία του ΚΟΚ. Καμία ελπίδα και εδώ. Δες και κρίνε μόνος σου αγαπημένε μου αναγνώστη.

πινακίδες αρχής και τέλους κατοικημένης περιοχής ΚΟΚ
Πινακίδες αρχής (Π-17) και τέλους (Π-18) κατοικημένης περιοχής του ΚΟΚ. Παντελής έλλειψη φαντασίας και καλαισθησίας. Πηγή: https://www.ioas.gr/uploads/docs/2016/05/397.pdf
πινακίδες τοπωνυμίων Μ. Βρετανίας και Γερμανίας
Πινακίδες τοπωνυμίων βρετανικού και γερμανικού κώδικα. Τώρα που το ξανασκέφτομαι, πιο ωραίες είναι οι δικές μας… (not). Πηγές: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/519129/know-your-traffic-signs.pdf και https://routetogermany.com/drivingingermany/road-signs#directional-signs

Πινακίδες χρήσιμων πληροφοριών και εγκαταστάσεων

Εδώ εντάσσονται μία σειρά από πινακίδες που πληροφορούν τους οδηγούς για την προσέγγιση σε σημαντικές εγκαταστάσεις όπως αεροδρόμια, λιμάνια, νοσοκομεία, κ.ά., καθώς και σε πάσης φύσεως υπηρεσίες και τοποθεσίες, όπως χώρους στάθμευσης, εστιατόρια, ξενοδοχεία, χώρους κατασκήνωσης, κ.ά. Ο ΚΟΚ βρίθει υποδειγμάτων τέτοιων πινακίδων, η συντριπτική πλειοψηφία των οποίων αποτελούν πινακίδες που απλώς υποδεικνύουν τη θέση της εγκατάστασης, χωρίς βέλος κατεύθυνσης. Στις προδιαγραφές σήμανσης των αυτοκινητοδρόμων αυτό κάπως διορθώθηκε ευτυχώς, καθώς οι μελετητές της ΝΑΜΑ είχαν την ευγενή καλοσύνη να πάρουν τις μικρές τετράγωνες πινακίδες του ΚΟΚ και να τους προσθέσουν ένα βελάκι (αφού τις έκαναν πράσινες για να ταιριάζουν στον αυτοκινητόδρομο).

πινακίδες τοποθεσιών και εγκαταστάσεων ΚΟΚ
Πινακίδες χρήσιμων πληροφοριών του ΚΟΚ. Από αριστερά: σταθμός πρώτων βοηθειών (Π-32), περιοχή κολύμβησης (Π-46), ελικοδρόμιο (Π-51), λιμάνι (Π-53). Πηγή: https://www.ioas.gr/uploads/docs/2016/05/397.pdf

Εδώ θα παινέψω λίγο τα γένια που δεν έχω και θα σας δείξω ένα παράδειγμα αξιοποίησης των βαρετών αυτών πινακίδων του ΚΟΚ για τη δημιουργία κανονικών πληροφοριακών πινακίδων, που είχαμε προτείνει πριν από πολλά χρόνια με συναδέλφους για την Ίο. Η συγκεκριμένη σήμανση δεν υλοποιήθηκε δυστυχώς ποτέ, κρίμα γιατί ήταν ωραία και πρότυπη δουλειά.

πρότυπες πινακίδες τοποθεσιών και εγκαταστάσεων
Πρότυπες πληροφοριακές πινακίδες εγκαταστάσεων και τοποθεσιών στην Ίο, αξιοποιώντας τα σύμβολα των πινακίδων του ΚΟΚ ως ένθετα. Αριστερά: κατευθυντήριες πινακίδες προς το λιμάνι και το κέντρο υγείας. Δεξιά: επιβεβαιωτικές πινακίδες με αναγραφή αποστάσεων προς την παραλία του Βαλμά και το ελικοδρόμιο. Πηγή: Μελέτη πληροφοριακής και ρυθμιστικής σήμανσης Ίου. STREET συγκοινωνιολόγοι, περιβαλλοντολόγοι, σύμβουλοι μηχανικοί, Σταύρος Κωνσταντινίδης και συνεργάτες, Σεπτέμβριος 2009.

Όχι άλλο κάρβουνο

Αγαπημένοι και αγαπημένες μου, μετά από αυτό το μίνι σεμινάριο των τελευταίων εβδομάδων, νομίζω πως πλέον ξέρετε πώς να τοποθετήσετε πληροφοριακές πινακίδες αν παραστεί ανάγκη. Όπως παλιότερα, στα χρόνια του Σουφλιά, με το εθνικό χωροταξικό και τα ειδικά πλαίσια όλοι ξέραμε πού μπορούμε να χτίσουμε (αστείο για χωροτάκτες… πιάσαμε πάτο σήμερα).

Σας χαιρετώ, υποσχόμενος ότι αυτό ήταν το τελευταίο επί σήμανσης επεισόδιο για αυτό το καλοκαίρι. Είπαμε, το πολύ το κύριε ελέησον το βαριέται κι ο παπάς. Θα το ξαναπιάσουμε το νήμα κάποια στιγμή σε ανύποπτο χρόνο όμως, έννοια σας…

Φιλάκια τσουρουφλιστά!

Ο μικρός κυκλοφοριολόγος

2 Σχόλια

  1. ΑΘΑΝΆΣΙΟΣ ΚΊΖΟΣ

    “Αγαπημένε μου αναγνώστη”: πιστεύεις ότι είμαι μόνο ένας;
    Πάντως εγώ θα ήθελα και άλλη σήμανση: τα τελευταία χρόνια βλέπουμε πολλές ακόμη πινακίδες διαφορετικών χρωμάτων για ενημέρωση. Καφέ κυρίως (αλλά όχι μόνο) για αρχαιολογικούς χώρους, μουσεία και ιστορικά μνημεία, αλλά και για “παραδοσιακούς” οικισμούς (σε αντίθεση ας πούμε με τους “σύγχρονους”; ποτέ δεν το κατάλαβα αυτό…).
    Επίσης, Δήμαρχοι, Περιφέρειες και άλλες Δημοκρατικές δυνάμεις σηματοδοτούν κατά το δοκούν ότι και όπως θέλουν.
    Τέλος και το πιο σημαντικό από όλα: η λατινοποίηση των τοπωνυμίων. Μετά την περίφημη επιτροπή για τον εξελληνισμό των τοπωνυμίων στις “Νέες Χώρες” τη δεκαετία του 1930, μήπως χρειαζόμαστε κάποιους σαφείς, απλούς και πρακτικούς κανόνες για το πως θα γράφονται στα λατινικά οι διάφοροι προορισμοί; ΟΧΙ λέω, γιατί θα χάναμε διαμάντια όπως το Pireefs (δάκρυσα…), αλλά και πολλές εναλλακτικές (π,χ. Mytilini, Mytilene, Mitilini? όσα πιο πολλά “ι” τόσο το χειρότερο…).
    Εγώ, ο πιστός σου αναγνώστης περιμένω…

  2. Μπάμπης Σκυργιάννης

    Νομίζω ότι το θέμα της “λατινοποίησης” των ελληνικών αναγραφών διευθετήθηκε με την εφαρμογή του Προτύπου ΕΛΟΤ 743 από το 1983 (υπάρχει ελεύθερο στο διαδίκτυο). Από όσα γνωρίζω τουλάχιστον στις (πράσινες) πινακίδες των Αυτοκινητοδρόμων, που οπωσδήποτε είναι μεταγενέστεροι του 1983, οι κανόνες του Προτύπου έχουν τηρηθεί – χωρίς, φυσικά, να βάζω και το χέρι στη φωτιά, Έλληνες είμαστε…
    Κι αυτά για τα “επίσημα”, δρόμους, τόπους κλπ. Για τα “ανεπίσημα” δεν πρόκειται ποτέ να συμφωνηθεί τουριστικώς αν το έρμο το Πήλιο είνα Pelion ή Pilion, η Μυτιλήνη πώς γράφεται στους χάρτες και ούτω καθ’ εξής εις τους αιώνας, αμήν.

Σχολίασε το

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

© 2023 paradromos.gr

geo.dimis.79@gmail.com