Αγαπημένε μου αναγνώστη γεια σου και χαρά σου. Σήμερα λέω να κάνουμε ένα διάλειμμα από την ανάγνωση των σχολίων και να πιάσουμε ένα διαφορετικό θέμα, κοινωνικής φύσεως. Σου υπόσχομαι ότι θα επανέλθουμε δριμύτεροι, εξάλλου έχουμε ψωμί, ήτοι τα σχόλια περίπου 20 επεισοδίων ακόμα.

Σήμερα λοιπόν θα μιλήσουμε για τις συνθήκες μετακίνησης των ανθρώπων με προβλήματα όρασης και ιδίως για τους οδηγούς όδευσης τυφλών. Ξέρετε, αυτές τις ενοχλητικές ανάγλυφες λωρίδες στο πεζοδρόμιο, που επιτρέπουν στους τυφλούς να κινούνται με ασφάλεια με τη βοήθεια της αφής. Το «με ασφάλεια» είναι μάλλον ευφημισμός αν σκεφτεί κανείς πόσο εύκολο είναι να γλιστρήσει κανείς περπατώντας πάνω στις περισσότερες από αυτές τις λωρίδες (ξέρετε, αυτές που έχουν στρογγυλή απόληξη και είναι φαγωμένες από το χρόνο και τις κακουχίες της πόλης), ιδίως όταν βρέχει. Και αν είναι τόσο εύκολο να φας τα μούτρα σου έχοντας την όρασή σου, δεν θέλω καν να φανταστώ πώς είναι τα πράγματα όταν δεν βλέπεις…

Τι λέει η θεωρία

Το υπουργείο περιβάλλοντος και ενέργειας έχει εκδώσει μια σειρά πρότυπων οδηγιών σχεδιασμού, με τον αγαπησιάρικο, inclusive τίτλο «Σχεδιάζοντας για όλους». Στο πρώτο κεφάλαιο, με τίτλο «Γενικές Αρχές – Ανθρωπομετρικά Στοιχεία», στην ενότητα 2.2.2, που αναφέρεται στα άτομα με δυσκολία στην όραση, μας ενημερώνουν ότι «Επειδή τα άτομα αυτά δεν βλέπουν, οι χώροι στους οποίους κινούνται θα πρέπει να είναι ελεύθεροι εμποδίων και να μην κρύβουν παγίδες».

Στο δεύτερο κεφάλαιο, με τίτλο «Διαμόρφωση εξωτερικών χώρων κίνησης πεζών», πληροφορούμαστε στην ενότητα 1.2, που αναφέρεται στα πεζοδρόμια, ότι «Ως οδηγός όδευσης τυφλών ορίζεται λωρίδα της ελεύθερης ζώνης όδευσης πεζών, διαφορετικής υφής και χρώματος από το δάπεδό της, που αποβλέπει στην καθοδήγηση και ασφαλή διακίνηση των ατόμων με προβλήματα στην όραση. Κατασκευάζεται σε απόσταση 0.50μ κατ’ ελάχιστον από την ρυμοτομική γραμμή εντός της ελεύθερης ζώνης όδευσης, με πλάτος 0,30 μέχρι 0.40μ».

Όσο για την ελεύθερη ζώνη όδευσης, αυτή είναι «το απαραίτητο ελάχιστο πλάτος της επιφάνειας του πεζοδρομίου, που χρησιμοποιείται για την συνεχή, ασφαλή και ανεμπόδιστη κυκλοφορία κάθε κατηγορίας χρηστών», το ελάχιστο πλάτος της οποίας ορίζεται σε 1.50μ. Αυτό το τελευταίο το έχουμε ξαναπεί σε αρκετά επεισόδια, αν δεν το έχετε εμπεδώσει ακόμα, συγγνώμη αλλά είστε ανεπίδεκτοι μαθήσεως. Και επιτρέψτε μου να επισημάνω τα ορθογραφικά και γραμματικά λάθη του οδηγού («απορριμάτων» με ένα «μ», «την συνεχή» αντί για «τη συνεχή») και να διαχωρίσω αυστηρά τη θέση μου, καθώς πρόκειται για αυτούσια μεταφορά του πρωτότυπου κειμένου.

Πάρ’ τε και δύο σχεδιάκια από τον οδηγό του υπουργείου γιατί έπεσε πολύ μπλα μπλα πάλι και φοβάμαι ότι θα σας χάσω.

ΥΠΕΝ οδηγίες σχεδιασμού ελάχιστο πλάτος πεζοδρομίου
Ελάχιστο πλάτος πεζοδρομίου σύμφωνα με τις οδηγίες σχεδιασμού του ΥΠΕΝ. Παρατηρήστε την ευθύγραμμη κίνηση του οδηγού όδευσης τυφλών, στην πράξη σπανίζει. Πηγή: ΥΠΕΝ.
ΥΠΕΝ οδηγίες σχεδιασμού οδεύσεις τυφλών
Σχεδιασμός οδεύσεων τυφλών και διαβάσεων σύμφωνα με τις οδηγίες σχεδιασμού του ΥΠΕΝ. Παρατηρήστε την ωραία καμπύλη που ενώνει τους δύο κάθετους οδηγούς. Σπόιλερ αλέρτ, δεν θα τη συναντήσετε πουθενά στον δρόμο. Πηγή: ΥΠΕΝ.

Και τι γίνεται στην πράξη

Στην πράξη, το απόλυτο χάος. Από πού να ξεκινήσεις και πού να τελειώσεις… Τα λόγια ωχριούν μπροστά στη δύναμη της εικόνας. Μία εικόνα ίσον χίλιες λέξεις και οι περισσότερες είναι μπινελίκια.

Ξεκινάμε με μια φρέσκια εργολαβία αντικατάστασης πεζοδρομίων στο Παγκράτι.

Παυσανίου όδευση τυφλών
Παγκράτι, οδός Παυσανίου. Τον λες και σαδιστή τον εργολάβο που σχεδίασε αυτό το πράγμα…
Παυσανίου όδευση τυφλών
Πάμε να απολαύσουμε το αριστούργημα και από την αντίθετη πλευρά…
Παυσανίου Αρριανού διάβαση
Λίγο πιο πάνω, ας απολαύσουμε τη διάβαση στην οδό Αρριανού. Δύο ύπουλα σκαλοπάτια, έλλειψη ράμπας και, φυσικά, κανένα μέτρο αποτροπής της αντικοινωνικής στάθμευσης πάνω στη διάβαση. Μπίνγκο.

Πάμε τώρα μια βόλτα στο Κολωνάκι, να απολαύσουμε την καινούρια –και εν γένει συμπαθητική– πλακόστρωση της οδού Βουκουρεστίου στο τμήμα μεταξύ Ακαδημίας και Πανεπιστημίου. Όλα καλά, εκτός από ένα σημείο.

Βουκουρεστίου Ακαδημίας όδευση τυφλών
Βουκουρεστίου και Ακαδημίας, άλλη μία απόπειρα εξόντωσης των τυφλών συνανθρώπων μας. Εδώ έχουμε να κάνουμε με τη δύναμη της συνήθειας. Οι πλάκες ήταν τοποθετημένες με τον ίδιο ακριβώς τρόπο και προηγουμένως, ομάδα που κερδίζει δεν αλλάζει.

Ας κατηφορίσουμε προς Εξάρχεια τώρα, για να βρούμε πιο alternative σημεία για να σκοτωθούμε.

Βαλτετσίου τσιμεντένια μπάλα
Εξάρχεια, πεζόδρομος Βαλτετσίου. Μια τσιμεντένια μπάλα έχει προσγειωθεί στη μέση της «ελεύθερης όδευσης» πεζών ανάμεσα στα τραπεζοκαθίσματα. Πάλι καλά που την έβαψαν κόκκινη, αν δεν είσαι τυφλός, βιαστικός ή αφηρημένος έχεις κάποιες ελπίδες επιβίωσης.
Ερεσού επικίνδυνο πεζοδρόμιο
Εξάρχεια, οδός Ερεσού. Δύσκολη πίστα…

Ας αφήσουμε όμως τα μίζερα στενά των Εξαρχείων. Πάμε να απολαύσουμε την άνεση των κεντρικών οδών της πόλης. Πανεπιστημίου και Σταδίου, τι μπορεί να πάει στραβά εδώ;

Πανεπιστημίου όδευση τυφλών
Το καψώνι του μελετητή προς τους τυφλούς στην αρχή του μικρού περιπάτου της Πανεπιστημίου. Εντάξει, είναι πταίσμα μπροστά στα προηγούμενα…
Σταδίου ράμπα ΑμεΑ
Γκράντε ράμπα ΑμεΑ στη διασταύρωση Σταδίου και Κολοκοτρώνη. Το πρόβλημα; Η διάσχιση της Σταδίου απαγορεύεται σε αυτό το σημείο, καθώς στρίβουν δεξιά τα οχήματα από την Κολοκοτρώνη. Σχεδιάζοντας για όλους, όχι μαλακίες…

Για το κλείσιμο, σας έχω ακόμα ένα διαμαντάκι από Εξάρχεια.

Βαλτετσίου τριπλή όδευση τυφλών
Εξάρχεια, οδός Βαλτετσίου. Η πρώτη πίστα αγώνων δρόμου για τυφλούς στην πόλη, άλλη μία καινοτομία του δήμου Αθηναίων.

Δεν μεταδίδω άλλο, αρκετά πόνεσαν τα ματάκια μας και σήμερα. Όσων βλέπουμε δηλαδή. Οι υπόλοιποι τι να πω… να ξέρετε ότι η πολιτεία σχεδιάζει και για εσάς, απλά το κάνει ελαφρώς στο πόδι.

Καλή Κυριακή και να προσέχετε πού πατάτε!

Ο μικρός κυκλοφοριολόγος