Ιστορίες του δρόμου

Μετρό γραμμή 6: Ήταν να μην πάρουμε φόρα!

Αγαπημένε μου αναγνώστη, αφού σχεδιάσαμε τις γραμμές 4 και 5, τι λες να φτιάξουμε μία ακόμη; Αυτή τη φορά θα επεκταθούμε περισσότερο. Φύγαμε για άλλη μία νοητική άσκηση επί χάρτου!

Σύνδεση με τα προηγούμενα

Πριν μπούμε στο ψητό, πάμε να δούμε από πού ξεκινήσαμε και πού έχουμε φτάσει έως τώρα. Λοιπόν, εν αρχή ην το χάος. Μία γραμμή αστικού σιδηροδρόμου όλη κι όλη (κι αυτή υπέργεια), κυκλοφοριακό, μποτιλιάρισμα, νέφος, Τρίτσης… όπα όπα cut, παραπήγαμε πίσω, πάμε πάλι!

Λοιπόοοον. Στο προ-προηγούμενο επεισόδιο κάναμε μια ψύχραιμη ανάλυση – γκρινιάρικη αποτίμηση του σχεδιασμού της γραμμής 4 που προωθεί η Αττικό Μετρό. Κάπου εκεί ακούστηκε ένα δυνατό γκράου, ο φούρνος της γειτονιάς κατέρρευσε συθέμελα και προέκυψαν μερικές προτάσεις, τις οποίες είδαμε αναλυτικά στο προηγούμενο επεισόδιο.

Πάμε να τα δούμε και στον χάρτη για να φρεσκάρουμε λίγο τη μνήμη μας.

Μετρό - σημερινή χάραξη γραμμής 4
Μετρό Αθήνας, σημερινό σχέδιο ανάπτυξης. Με πορτοκαλί χρώμα η κύρια χάραξη της γραμμής 4 σχήματος U που υλοποιείται σήμερα (Α). Με πράσινο η επέκταση προς Άνω Ηλιούπολη (Γ). Πηγή: Αττικό Μετρό.
Μετρό γραμμή 4 και 5 πλήρες
Πρόταση για σπάσιμο της γραμμής 4 σε δύο γραμμές και επεκτάσεις προς τα νότια. Γραμμή 4: Πετρούπολη – Άλσος Βεΐκου – Ευαγγελισμός – Καισαριανή – Άνω Ηλιούπολη – Άγ. Κοσμάς (ή Καλαμάκι). Γραμμή 5: Εθν. Οδός – Μαρούσι – Κατεχάκη – Γουδή – Καισαριανή – Συγγρού-Φιξ – Δέλτα Φαλήρου.

Η λογική της παρέμβασης

Ωραία ως εδώ, ο χάρτης του λεκανοπεδίου φαίνεται αρκετά γεμάτος ομολογουμένως. Ο χρονικός ορίζοντας υλοποίησης όλων αυτών των επεκτάσεων βέβαια είναι άλλο θέμα, αλλά ας μην χαλάμε τη διάθεσή μας με τέτοια πεζά προβλήματα.

Το πρόβλημα αγαπημένε μου αναγνώστη είναι ότι οι περισσότερες χαράξεις εξακολουθούν να είναι ακτινικές ως προς το κέντρο της Αθήνας, με τους περισσότερους σταθμούς μετεπιβίβασης να συγκεντρώνονται εντός του δήμου Αθηναίων. Υπάρχουν κάποιες φωτεινές εξαιρέσεις εγκάρσιων συνδέσεων, όπως η νότια απόληξη της γραμμής 3 (διασύνδεση των δυτικών δήμων του λεκανοπεδίου από το Αιγάλεω ως τον Πειραιά) και, πιο βόρεια, η σχεδιαζόμενη στροφή της γραμμής 4 προς τα δυτικά μετά το Άλσος Βεΐκου (σύνδεση με γραμμή 1 ΗΣΑΠ, προαστιακό σιδηρόδρομο και γραμμή 3). Λείπει όμως μια κυκλική γραμμή που να κινείται περιφερειακά του κέντρου προσφέροντας:

  • αξιόπιστη σύνδεση ανάμεσα σε όμορους δήμους και γειτονιές που σήμερα εξυπηρετούνται πλημμελώς από ημιάθλιες γραμμές λεωφορείου (για παράδειγμα, Καλλιθέα – Νέα Σμύρνη, Περιστέρι – Αιγάλεω, Χαλάνδρι – Αγία Παρασκευή),
  • πολλαπλές δυνατότητες μετεπιβίβασης ανάμεσα στις υπόλοιπες, ακτινικές γραμμές χωρίς να χρειάζεται να προσεγγίσει κανείς το κέντρο της πόλης (με στόχο τη μείωση του χρόνου μετακίνησης και την ελάφρυνση της επιβατικής κίνησης στους κεντρικούς σταθμούς του δικτύου).

Μια τέτοια λογική εφαρμόζεται σε πολλά ανεπτυγμένα δίκτυα μετρό στην Ευρώπη (Παρίσι, Λονδίνο, Μαδρίτη, Μόσχα, κ.ά.), με γραμμές είτε εντελώς κυκλικές είτε ημικυκλικές περιφερειακά του κέντρου. Στην περίπτωση της αγαπημένης μας Αθήνας, η εγγύτητα της σχεδιαζόμενης γραμμής 4 (γραμμής 5 στη δική μου πρόταση) με τα ανατολικά όρια του αστικού ιστού προς τον Υμηττό δεν επιτρέπει τη χάραξη μιας πλήρως κυκλικής γραμμής. Οπότε θα πρέπει να συμβιβαστούμε με άλλο ένα πεταλάκι… U να χαθώ κι εγώ!

Γραμμή 6: Αγία Παρασκευή – Άνω Ηλιούπολη

Πάμε να το δούμε αναλυτικά, με ωραία χρωματάκια στον χάρτη. Με το χαριτωμένο μωβ είναι η προτεινόμενη γραμμή 6. Τα υπόλοιπα χρώματα είναι τα γνωστά και αγαπημένα (όποιος δεν τα έχει μάθει ακόμα παρακαλώ να περάσει έξω και να ξανάρθει τον Σεπτέμβρη).

Πλήρης ανάπτυξη του δικτύου μετρό της Αθήνας (κατά το 2100 μ.Χ.). Περιλαμβάνει την επέκταση της γραμμής 2 προς Άνω Λιόσια και Γλυφάδα (σχεδιασμός της Αττικό Μετρό), τις γραμμές 4 και 5, και την ολοκαίνουρια γραμμή 6: Αγία Παρασκευή – Άνω Ηλιούπολη.

Πάμε να δούμε και τους προτεινόμενους σταθμούς. Κρίνοντας από τον τωρινό σχεδιασμό, που δεν προκρίνει πολλούς κοντινούς σταθμούς (μας έφαγε το cost-benefit analysis σε αυτή τη ζωή) ίσως κάποιοι να μπορούσαν να θεωρηθούν υπερβολικοί. Κάνω την καρδιά μου πέτρα και σημειώνω τους σταθμούς αυτούς με πλάγια γράμματα (από τον χάρτη δεν τους σβήνω πάντως).

Αγία Παρασκευή: Χωροθέτηση σταθμού στην πλατεία Αγίου Ιωάννου. Ίσως να αρκεί ο σταθμός στην πλατεία της Αγίας Παρασκευής, οπότε πάμε με πλάγια γράμματα εδώ.

Πλατεία Αγίας Παρασκευής: Η δεύτερη ευκαιρία! 25 χρόνια μετά το φιάσκο του τότε δημάρχου και της εκκλησίας, που οδήγησε στη χωροθέτηση του σταθμού της Αγίας Παρασκευής στη μέση του πουθενά, οι συνθήκες έχουν ωριμάσει για να φτιαχτεί επιτέλους ένας σταθμός στην ομώνυμη πλατεία. Επειδή το βλέπω δύσκολο να γίνει διακλάδωση της υφιστάμενης γραμμής 3 όπως ζητούν οι κάτοικοι (και δεν είμαι φαν των διακλαδώσεων ως γνωστόν) σκέφτομαι ότι αυτή είναι μια πιο βιώσιμη εναλλακτική. Για να δούμε…

Κοντόπευκο: Μετονομασία του σημερινού σταθμού Αγίας Παρασκευής και μετατροπή του σε σταθμό μετεπιβίβασης με τη γραμμή 3 «Δημ. Θέατρο – Δ. Πλακεντίας – Αεροδρόμιο».

Πλ. Κένεντυ (Φλύας): Χωροθέτηση σταθμού στη βόρεια πλευρά της πλατείας. Πιθανά μη απαραίτητος σταθμός λόγω της εγγύτητάς του (500 μέτρα) με τον σταθμό Κοντόπευκου.

Χαλάνδρι (το κανονικό): Το μετρό για κάποιον ανεξήγητο λόγο σνομπάρει διαχρονικά το Χαλάνδρι. Ο ομώνυμος σταθμός της γραμμής 3 βρίσκεται στου διαόλου τη μάνα, ενώ η σχεδιαζόμενη επέκταση της γραμμής 4 προς Μαρούσι κινείται περιμετρικά, με δύο σταθμούς (Σίδερα και Φιλοθέη) στα όρια του δήμου. Η πρόταση λοιπόν στοχεύει στην αποκατάσταση αυτής της ιστορικής αδικίας, με τη δημιουργία σταθμού στο κέντρο του δήμου, στην πλατεία Χαλανδρίου. Αντίστοιχα, θα απαιτηθεί μετονομασία του σημερινού σταθμού Χαλανδρίου, σε κάτι σαν «Μεταμόρφωση Χαλανδρίου».

Σίδερα: Σταθμός μετεπιβίβασης με τη γραμμή 5 «Εθν. Οδός – Δέλτα Φαλήρου».

Καποδιστρίου: Χωροθέτηση σταθμού επί της Λεωφ. Καποδιστρίου, στα όρια των δήμων Νέας Ιωνίας και Φιλοθέης.

Άλσος Βεΐκου: Σταθμός μετεπιβίβασης με τη γραμμή 4 «Πετρούπολη – Αγ. Κοσμάς (ή Καλαμάκι)».

Λαμπρινή: Χωροθέτηση σταθμού στην πλατεία Εργατών Πολεμιστών (εναλλακτικά, στην πλατεία Παπαδιαμάντη).

Άνω Πατήσια: Σταθμός μετεπιβίβασης με τη γραμμή 1 «Πειραιάς – Κηφισιά».

Άγιοι Ανάργυροι: Χωροθέτηση σταθμού στην πλατεία Αγ. Αναργύρων ή λίγο πιο πάνω, στη συμβολή Λεωφ. Δημοκρατίας και οδού Αγ. Αναργύρων.

Παπανδρέου: Χωροθέτηση σταθμού επί της Λεωφ. Παπανδρέου, πιθανά στο ύψος της οδού Αλαμάνας.

Μπουρνάζι: Διόρθωση άλλης μιας ιστορικής αδικίας. Τρεις σταθμοί της γραμμής 2 στο Περιστέρι, κανένας στο Μπουρνάζι, φάουλ.

Άγιος Αντώνιος: Σταθμός μετεπιβίβασης με τη γραμμή 2 «Ανθούπολη – Ελληνικό» (ή «Άνω Λιόσια – Γλυφάδα» στην πλήρη εκδοχή της).

Γήπεδο Περιστερίου: Χωροθέτηση σταθμού επί της οδού Τζον Κένεντυ πλησίον του κλειστού γυμναστηρίου. Εναλλακτικά, χωροθέτηση στη διασταύρωση με τη Λεωφ. Θηβών (οπότε ο σταθμός θα μπορούσε να ονομαστεί «Θηβών»).

Αιγάλεω: Σταθμός μετεπιβίβασης με τη γραμμή 3 «Δημ. Θέατρο – Δ. Πλακεντίας – Αεροδρόμιο».

Πανεπιστήμιο Δυτ. Αττικής: Χωροθέτηση σταθμού στην είσοδο της πανεπιστημιούπολης Αρχαίου Ελαιώνα (πρώην ΤΕΙ Πειραιά).

Ρέντης: Χωροθέτηση σταθμού κοντά στον σταθμό Ρέντη του προαστιακού σιδηροδρόμου.

Καλλιθέα: Σταθμός μετεπιβίβασης με τη γραμμή 1 «Πειραιάς – Κηφισιά».

Δαβάκη: Σταθμός μετεπιβίβασης με τη γραμμή 5 «Εθν. Οδός – Δέλτα Φαλήρου».

Δοϊράνης: Χωροθέτηση σταθμού στη διασταύρωση των οδών Δαβάκη και Δοϊράνης (εναλλακτικά, στο ύψος της Λεωφ. Συγγρού). Πλάγια γράμματα λόγω εγγύτητας με τους δύο εκατέρωθεν σταθμούς, αλλά και λόγω πιθανής τεχνικής δυσκολίας υλοποίησης στο συγκεκριμένο σημείο.

Νέα Σμύρνη: Χωροθέτηση σταθμού στην πλατεία Νέας Σμύρνης, στην πλευρά της Λεωφ. Ελ. Βενιζέλου. Σύνδεση με το τραμ.

Άνω Νέα Σμύρνη: Χωροθέτηση σταθμού στην πλατεία Ζαρίφη.

Δάφνη: Σταθμός μετεπιβίβασης με τη γραμμή 2 «Ανθούπολη – Ελληνικό» (ή «Άνω Λιόσια – Γλυφάδα» στην πλήρη εκδοχή της).

Υμηττός: Χωροθέτηση σταθμού στην πλατεία Ηρώων Πολυτεχνείου (Δημαρχείο Υμηττού). Εναλλακτικά, στην πλατεία Ηλία Ηλιού (που είναι όμως αρκετά κοντά στον σταθμό Δάφνη).

Άνω Ηλιούπολη: Σταθμός μετεπιβίβασης με τη γραμμή 4 «Πετρούπολη – Αγ. Κοσμάς (ή Καλαμάκι)». Τερματικός σταθμός, παρακαλώ πολύ όλοι οι επιβάτες να αποβιβαστούν.

Σύνοψη

Για να το δούμε και με αριθμούς:

Μήκος γραμμής: 30 χλμ.

26 σταθμοί (23 αν αφαιρέσουμε τους 3 με τα πλάγια γράμματα).

10 νέοι σταθμοί μετεπιβίβασης: 2 σταθμοί μετεπιβίβασης με κάθε μία από τις άλλες 5 γραμμές, ισορροπημένα πράγματα.

Εκτιμώμενη επιβατική κίνηση: χμμμ… αυτό ας το υπολογίσει η Αττικό Μετρό!

Κάπως έτσι φαντάζομαι αγαπημένε μου αναγνώστη τη γραμμή 6. Τι λες εσύ;

Κάπου εδώ θα σε αφήσω όμως. Την επόμενη εβδομάδα λέω να πάρω ένα μικρό πασχαλιάτικο ρεπό, οπότε ανανεώνουμε το ραντεβού μας για τη μεθεπόμενη Κυριακή. Να περάσεις πολύ όμορφα και να ξεκουραστείς!

Ο μικρός κυκλοφοριολόγος

2 Σχόλια

  1. Εύα

    Συγχαρητήρια Γιώργο! Είναι μία ολοκληρωμένη πρόταση προς κατάθεση στους αρμοδίους… ή έστω ένα όνειρο και μια ελπίδα!

  2. Σωκ

    Καλέ μου φίλε μικρέ συγκοινωνιολόγε,

    Ακριβώς όπως τα λέει η Εύα. Τη μπακλαβάδιασες την Αθήνα, κίνηση μεγάλου παίχτου η γραμμή 6, που θα αποσυμφορήσει το κέντρο, θα δώσει ανάπτυξη παραέξω και ολοκληρώσει συγκοινωνιακά τα μέσα σταθερής τροχιάς σε αυτή τη χαβούζα. Επειδή κάποια στιγμή θα σε αντιγράψουνε και δε θα το πούνε, στείλτο στην Αττικό Μετρό και πάρε αριθμό πρωτοκόλλου.

    Σωκ.

Σχολίασε το

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

© 2024 paradromos

geo.dimis.79@gmail.com