Αγαπημένε μου αναγνώστη καλό Πάσχα και καλά κρασιά. Ελπίζω να περνάς όμορφα και να ξεκουράζεσαι. Στο άστυ ή εκτός, σημασία έχει το διάλειμμα από τη δουλειά, τη ρουτίνα, την αδυσώπητη καθημερινότητα ρε παιδί μου.

Επιστρέφουμε στα δικά μας με ένα επεισόδιο για τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας. Ένα επεισόδιο αφιερωμένο στον φίλο Αργύρη, που εδώ και καιρό έχει επισημάνει μια φανταστική λεπτομέρεια που αφορά τις στάσεις των λεωφορείων και με μπριζώνει (με μπ) να γράψω κάτι σχετικά. Καλέ μου φίλε, ήρθε η ώρα για το σχετικό αφιέρωμα! Μπόνους πίστα, μια γρήγορη βόλτα στο υπόγειο (στο μετρό ντε), για να σχολιάσουμε κάτι που με τρώει κι εμένα καιρό τώρα.

Λίγα εισαγωγικά

Πάμε όμως πρώτα να βάλουμε λίγη σάλτσα για να δικαιολογήσουμε τα λεφτά που δεν παίρνουμε. Αφορμή για το σημερινό επεισόδιο στάθηκαν δύο άρθρα που διάβασα πρόσφατα (για το ίδιο θέμα, αλλά με κάπως διαφορετική εστίαση το καθένα).

Το πρώτο έχει τίτλο «Μετρό Αθήνας: ποιες αλλαγές σχεδιάζονται στα δρομολόγια της Γραμμής 3 και τη γραμμή αεροδρομίου – Έρχονται 951 νέα λεωφορεία» (σύντομος και περιεκτικός τίτλος). Είναι του Νίκου Καραγιάννη, από το ενημερωμένο σάιτ ypodomes.com, όπου μπορείτε να μάθετε τα πάντα για έργα μεταφορών στη χώρα – καθώς και πιο corporate/real estate news, όπως το πώς προχωρούν τα έργα στο Ελληνικό, πού κατασκευάζονται καινούρια mall, τι κέρδη έχει ο κατασκευαστικός όμιλος τάδε και… κάπου εδώ σταματάω γιατί δεν ψήνομαι ιδιαίτερα για τέτοια θέματα (υποπτεύομαι πως ούτε κι εσείς).

Το δεύτερο έχει τίτλο «Συγκοινωνίες Αθηνών: Στη νέα εποχή τα αθηναϊκά μέσα μεταφοράς» (αυτός μάλιστα, είναι τίτλος της προκοπής) και είναι από τον Οικονομικό Ταχυδρόμο (ot.gr). Μη με κοιτάτε περίεργα, μου τα βγάζει το feed του κινητού, ο αλγόριθμος φταίει (και εγώ που τα κλικάρω ίσως)…

Το λοιπόν, αγαπημένε μου αναγνώστη, τα δύο άρθρα αναφέρονται στη συνέντευξη τύπου που πραγματοποίησε το Υπερταμείο (με κεφαλαίο Υ σύμφωνα με τους συντάκτες) τη Δευτέρα 29 Απριλίου, στην οποία έγινε αναλυτική ενημέρωση των δημοσιογράφων για τους σχεδιασμούς των σταθερών και οδικών (μήπως θα ήταν πιο δόκιμο να τις λέμε ασταθείς; μια ιδέα λέω) συγκοινωνιών της Αθήνας. Πρώτη απορία, τι στο διάολο είναι αυτό το Υπερταμείο με κεφαλαίο Υ; Και γιατί μου μυρίζεται ότι έχει πολύ χρήμα από πίσω; Τέλος πάντων, θα το ψάξω μετά λέω, ας διαβάσω πρώτα το άρθρο.

Συνεχίζω λοιπόν την ανάγνωση και πέφτω στο όνομα του Γρηγόρη Δημητριάδη, προέδρου (κατά το άρθρο του ypodomes.com) ή διευθύνοντος συμβούλου (κατά ΟΤ) του Υπερταμείου με κεφαλαίο Υ. Τι μου θυμίζει λέω αυτό το όνομα, τι μου θυμίζει… Ε λοιπόν, αγαπημένε μου αναγνώστη δεν είναι αυτός που νομίζεις! Ψαχουλεύοντας στο διαδίκτυο είδα ότι πρόκειται για συνωνυμία, μια σατανική σύμπτωση έτσι για να ιντριγκάρει λίγο την κατάσταση. Για την ιστορία, είναι ο διευθύνων σύμβουλος του Υπερταμείου με κεφαλαίο Υ, πρόεδρος είναι κάποιος Στέφανος Θεοδωρίδης, είχε δίκιο ο ΟΤ.

Όσο για το Υπερταμείο με κεφαλαίο Υ, αποδείχθηκε ότι αυτό είναι πραγματικό όνομα, όχι κανένα παρατσούκλι για τους φίλους. Το χρησιμοποιεί μάλιστα και στο λογότυπό του, όπως μπορείτε να διαπιστώσετε με μια επίσκεψη στο σχετικό σάιτ growthfund.gr. Το επίσημο όνομα, αυτό που πήρε στην κολυμπήθρα, είναι Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας, αλλά οκ, είναι κομματάκι βαρετό, ας το παραδεχτούμε. Σκεφτείτε τη Lady Gaga να προσπαθούσε να κάνει καριέρα ως Στέφανι Τζοάν Αντζελίνα Τζερμανότα… δεν πάει ρε παιδί μου. Πάντως ισχύει ότι διαχειρίζεται πολύ χρήμα (5,5 δις € χαρτοφυλάκιο σύμφωνα με το σάιτ του). Όπως και η Lady Gaga, μόνο που αυτή είναι αυτοδημιούργητη. Λεπτομέρειες.

Μακρηγόρησα όμως και θα χάσουμε το θέμα μας. Το οποίο θέμα μας, η έμπνευση του σημερινού επεισοδίου, είναι η ανακοίνωση του Υπερταμείου με κεφαλαίο Υ ότι “αναβαθμίζεται το σύστημα τηλεματικής […] με την εγκατάσταση 500 επιπλέον «έξυπνων στάσεων» στους δρόμους της Αθήνας, ενώ μετατρέπονται σταδιακά σε «έξυπνες» και οι 7.500 στάσεις του συγκοινωνιακού δικτύου της πρωτεύουσας με την τοποθέτηση QR Codes, επιτρέποντας την απευθείας σύνδεση των smartphones στην εφαρμογή OASA Telematics”.

Ένα χάι τεκ κάμα σούτρα στους δρόμους της Αθήνας αγαπημένε μου αναγνώστη! Ακόμα κάθεσαι; Πάμε να το απολαύσουμε παρέα!

Έξυπνες στάσεις, αλλά ακατάδεχτες (και κάπως ατημέλητες)

Το λοιπόν, οι χιλιάδες έξυπνες στάσεις του ΟΑΣΑ, που μας πληροφορούν σε πραγματικό χρόνο για τους χρόνους άφιξης των λεωφορείων, έχουν ένα θεματάκι, που γίνεται εμφανές μόλις τις πλησιάσεις. Οι περισσότερες σου γυρνούν την πλάτη, σαν ψωνισμένες/οι γκόμενες/οι, μην και πάρεις θάρρος και κατσικωθείς με το ποτό σου στο διπλανό σκαμπό για κουβεντούλα ξέρω ‘γω. Ίσως φταίει που συνοδεύονται από τις «χαζές» πινακίδες σταθερών μηνυμάτων και δεν θέλουν να δίνουν δικαιώματα. Ας το δεχτούμε. Παρεμπιπτόντως, οι «χαζές» πινακίδες κατά κανόνα είναι κάτι κακομοιριασμένα πλάσματα, ξεφλουδισμένα από τον ήλιο, τη βροχή και κάθε είδους κακουχίες, είναι πραγματικά να τις λυπάται η ψυχή σου…

έξυπνη στάση τηλεματικής Τσιμισκή Εξάρχεια
Στάση Τσιμισκή, οδός Χαρ. Τρικούπη, Αθήνα. Για να δω σε πραγματικό χρόνο τι ώρα περνάει το επόμενο λεωφορείο… Ωχ, δεν μπορώ, η «έξυπνη» στάση κατέβασε μούτρα και δεν μου μιλάει! Πάω από την άλλη μεριά να δω τι γράφει…
έξυπνη στάση τηλεματικής Ευρυπίδου Αθήνα
Στάση Ευριπίδου, Αθήνα. Μία από τα ίδια και εδώ. Η στάση θέλει λεπτή προσέγγιση για να μου αποκαλύψει τα μυστικά της. Τι, έτσι με τη μία θα μου ανοιχτεί; Μπόνους στοιχεία, η ξεκάρφωτη πινακίδα του πεζόδρομου μέσα στον χώρο της στάσης και η σακούλα σκουπιδιών στη βάση της «έξυπνης» κολώνας.
έξυπνη στάση τηλεματικής Κερατσίνι δημαρχείο
Δημαρχείο Κερατσινίου. Η ωραία ανάπλαση της πλατείας Κύπρου έρχεται σε καταφανή αντίθεση με την αθλιότητα της πινακίδας του ΟΑΣΑ (της παλιάς, της «χαζής»). Όσο για την «έξυπνη», από πίσω, αυτή μας έχει γυρίσει κλασικά την πλάτη. Μας κάνει την έξυπνη θα μπορούσε να πει κανείς.
έξυπνη στάση τηλεματικής Ακροπόλ Κορυδαλλός
Στάση Ακροπόλ, οδός Δημητρακοπούλου, Κορυδαλλός. Η γνωστή ακατάδεχτη έξυπνη πινακίδα. Η παλιά πινακίδα είναι σε καλή κατάσταση ευτυχώς. Μόνο που είναι λίγο ντροπαλή και κρύβεται στη φυλλωσιά του δέντρου.
έξυπνη στάση τηλεματικής Θησέως Καλλιθέα
Στάση Καραγιάννη, Λεωφόρος Θησέως, Καλλιθέα. Προσφορά του φίλου Αργύρη, η φωτογραφία από την οποία προήλθε η έμπνευση του σημερινού επεισοδίου. Στη συγκεκριμένη περίπτωση μου αρέσει πολύ ο εναγκαλισμός της έξυπνης πινακίδας με τη νεραντζιά. Όταν η φύση συναντά τον πολιτισμό, γίνονται θαύματα.
έξυπνη στάση τηλεματικής Ωνάσειο Συγγρού
Βγαίνοντας από το Ωνάσειο, για να δούμε τι ώρα έρχεται το Β2. Χμμμ, θα πρέπει να μπούμε στη Λ. Συγγρού για να τα καταφέρουμε.
έξυπνη στάση τηλεματικής Εθνική Άμυνα
Στάση Εθνική Άμυνα, Λεωφ. Μεσογείων. Η παλιά πινακίδα αποφάσισε να αυτοκτονήσει μόλις αντίκρισε τη διαφήμιση απέναντι…
έξυπνη στάση τηλεματικής Σύνταγμα
Νομίζατε ότι στο Σύνταγμα είναι καλύτερα τα πράγματα; Αμ δε…
έξυπνη στάση τηλεματικής Χ95 Σύνταγμα
Και πάλι στο Σύνταγμα, στην αφετηρία του Χ95 για το αεροδρόμιο. Μια ασχήμια ρε παιδί μου, μια κακομοιριά, τι να πεις… Όσο για την έξυπνη πινακίδα, αυτήν τη βλέπει μόνο ο υπάλληλος του ΟΑΣΑ από το παράθυρο του κουβούκλιου.

Υποψιάζομαι τι θα πείτε τώρα. Είμαστε στο 2024 κυκλοφοριολόγε, ο κόσμος έχει smartphones, μπαίνει στην εφαρμογή και βλέπει πότε περνάει το λεωφορείο – μην κολλάς σε λεπτομέρειες, δεν χρειάζονται πινακίδες, ούτε έξυπνες ούτε χαζές, και αυτές που έχουμε μια χαρά είναι.

Εντάξει ρε παιδιά, να το δεχτώ, είμαι λίγο δεινόσαυρος. Έχω αυτή την παραξενιά, πείτε το φετίχ, και μου αρέσουν τα χειροπιαστά πράγματα. Όταν φερ’ ειπείν ψάχνω τη στάση του λεωφορείου θέλω να υπάρχει μια κολώνα με 2-3 βασικές (και ει δυνατόν ευανάγνωστες και καλαίσθητες) πληροφορίες. Ίσως κάποια μέρα να καταργήσουμε όλες τις πινακίδες και να κυκλοφορούμε με γυαλιά επαυξημένης πραγματικότητας όπου θα εμφανίζονται στη μούρη μας όλες οι πληροφορίες του κόσμου. Μέχρι τότε όμως, κάν’τε μου τη χάρη και σεβαστείτε κι εμάς τους αρχαίους…

Η «νέα» λεωφορειολωρίδα της Βασ. Σοφίας

Και μιας και πιάσαμε τις αρχαιότητες, θέλω να μοιραστώ μαζί σας μια ακόμα ομορφιά από το κέντρο της πόλης. Τη «νέα» λεωφορειολωρίδα της Λεωφ. Βασ. Σοφίας στο ύψος του Εθνικού Κήπου. Η συγκεκριμένη πινακίδα τοποθετήθηκε προ αμνημονεύτων χρόνων για να μας πληροφορήσει περήφανα ότι το δίκτυο των λεωφορειοδρόμων της πόλης έφτασε ως εδώ. Ο πανδαμάτωρ χρόνος άφησε ανεξίτηλο το στίγμα του επάνω της, γεμίζοντας σταδιακά το σώμα της ρυτίδες. Και όμως, μέχρι πρόσφατα μπορούσες ακόμα να διαβάσεις τον τίτλο «ΝΕΑ ΛΕΩΦΟΡΕΙΟΛΩΡΙΔΑ» στο επάνω μέρος της. Δυστυχώς στις αρχές του 2024 η επιγραφή σβήστηκε, παίρνοντας οριστικά μαζί της τη νεότητα της πινακίδας…

Βασ. Σοφίας Εθνικός Κήπος νέα λεωφορειολωρίδα 2023
Στα τέλη του 2023 ακόμα αχνοφαίνεται η επιγραφή «ΝΕΑ ΛΕΩΦΟΡΕΙΟΛΩΡΙΔΑ» στο επάνω μέρος της πινακίδας.
Βασ. Σοφίας Εθνικός Κήπος νέα λεωφορειολωρίδα 2024
Στις αρχές του 2024 η επιγραφή πέρασε για πάντα στη λήθη. Τραγική ειρωνεία, μόλις είχαν βάψει ολοκαίνουρια τη διαγράμμιση της λεωφορειολωρίδας στο οδόστρωμα…

Ας πάμε και μια βόλτα στο υπόγειο

Πίσω στο άρθρο του ΟΤ, διαβάζουμε πιο κάτω τις δηλώσεις του Θανάση Κοτταρά, διευθύνοντος συμβούλου της ΣΤΑ.ΣΥ. (ήτοι Σταθερές Συγκοινωνίες, εξαιρετικό λογοπαίγνιο και μπράβο τους που το τόλμησαν), ο οποίος μεταξύ άλλων αναφέρθηκε «στο πρόγραμμα παρεμβάσεων στους σταθμούς του μετρό ύψους 2,5 εκατ. ευρώ…». Δεν αναφέρεται (στο συγκεκριμένο άρθρο τουλάχιστον) ποιες είναι αυτές οι παρεμβάσεις. Υποπτεύομαι πάντως ότι ένα μέρος του ποσού αφορά την εγκατάσταση νέων μηχανημάτων έκδοσης εισιτηρίων, πολύ πολύ έξυπνων. Μιλάμε για διάνοιες, τρελό IQ, μπροστά τους τα έξυπνα μηχανήματα της προηγούμενης γενιάς φαντάζουν εντελώς βλαμμένα.

Και κάπου εκεί ρε παιδιά με πιάνει το παράπονο και αναρωτιέμαι… Τι σκατά τα θέλουμε τόσα μηχανήματα και τα αλλάζουμε κάθε τρεις και λίγο; Αν προσέξετε, σε πολλούς σταθμούς του μετρό υπάρχουν ακόμα ένα σωρό μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων, εντοιχισμένα στα κατάλληλα σημεία (είναι αυτά τα γκρι, τα κάπως βαρετά στην όψη), που στέκουν βουβά, ευρισκόμενα εκτός λειτουργίας. Δίπλα τους, άλλες φορές εντοιχισμένα, άλλες φορές χύμα μέσα στον διάδρομο, έχουν εγκατασταθεί και λειτουργούν εδώ και λίγα χρόνια εκείνα τα άσχημα, τα άσπρα, που σου μιλάνε κιόλας (για την ακρίβεια δεν βάζουν γλώσσα μέσα, πραγματικά παίζουν με τα νεύρα μας όταν μιλάνε όλα μαζί). Και τώρα θα αντικατασταθούν κι αυτά, με άλλα, ακόμη πιο έξυπνα, που ίσως θα δίνουν και συμβουλές life coaching, ποιος ξέρει (τουλάχιστον ας το κάνουν πιο χαμηλόφωνα, είναι και ευαίσθητα αυτά τα θέματα). Τι να πω, επενδύσεις να γίνονται, να κινείται το χρήμα, να ανεβαίνει και το ΑΕΠ…

μετρό παλιά και νέα μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων
Σταθμός μετρό Αγία Βαρβάρα. Πέντε ωραιότατα μηχανήματα προηγούμενης γενιάς, εντοιχισμένα στο σωστό σημείο, βρίσκονται εκτός λειτουργίας. Έχουν αντικατασταθεί από τρία λευκά μηχανήματα, τοποθετημένα πρόχειρα μέσα στον διάδρομο. Τι πρόβλημα είχαν τα γκρι μηχανήματα και παροπλίστηκαν άραγε; Δέχονταν κέρματα, χαρτονομίσματα και κάρτες. Ίσως φταίει που δεν μιλάνε…
μετρό νεότερα μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων
Σταθμός μετρό Νίκαια. Δύο νέα, μπλε μηχανήματα έχουν εγκατασταθεί σε έναν τοίχο από μοριοσανίδα (μιλάμε για κορυφαία αισθητική) και είναι έτοιμα να στείλουν στο χρονοντούλαπο της ιστορίας τα αντιπαθητικά λευκά μηχανήματα. Όταν τα κάνατε εσείς στα γκρι ήταν ωραία, ε; Καλά να πάθετε απαίσια λευκά μηχανήματα!

Επειδή όμως δεν μου κάνει καρδιά να κλείσουμε με τέτοια μιζέρια χρονιάρες μέρες, θα σας αποχαιρετίσω με δύο όμορφες εικόνες από το μετρό της Αθήνας.

μετρό νέα πληροφοριακή πινακίδα μετεπιβίβασης σε λεωφορεία και τρόλεϊ
Νέα πληροφοριακή πινακίδα με σκιαγραφημένη την περιοχή εξυπηρέτησης του σταθμού βάση χρονοαπόστασης βαδίσματος. Εύγε!
μετρό σταθμός δημοτικό θέατρο
Ο νέος τερματικός σταθμός του μετρό στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Κάτι ανάμεσα σε 20.000 λεύγες κάτω από τη θάλασσα και Star Trek. Επιτέλους λίγη έμπνευση σε αυτό το δίκτυο!

Τα φιλιά μου και την αγάπη μου!

Ο μικρός κυκλοφοριολόγος