Ιστορίες του δρόμου

Η επιστροφή του ασώτου (κυκλοφοριολόγου)

Αγαπημένε μου αναγνώστη γεια σου και χαρά σου, είμαι και πάλι κοντά σου! Επανέρχομαι μετά από ένα διάστημα απουσίας – που έφτασε τον ενάμιση μήνα πλάκα πλάκα, πώς περνάει ο καιρός, ε;

Δεν θα προσπαθήσω να βρω φτηνές δικαιολογίες για τούτο το ατόπημα – πλάκωσε πολλή δουλειά (για καλή μου τύχη όχι), αρρώστησε το καναρίνι μου (δεν έχω), πέθανε η γιαγιά μου (κοντεύουν 12 χρόνια), με απήγαγαν εξωγήινοι (ευτυχώς ούτε γήινοι). Όχι, όχι, αν μη τι άλλο η σχέση μας βασίζεται στην ειλικρίνεια. Οπότε απλά θα σου πω ότι τρόμπαρα και ελπίζω να με κατανοήσεις. Άνθρωποι είμαστε, δικαιούμαστε –μάλλον οφείλουμε στους εαυτούς μας– να τρομπάρουμε πού και πού, αλλιώς δεν βγαίνει το πράγμα.

Το λοιπόν, η σημερινή μας βόλτα θα συνδυάσει κέντρο και προάστια. Φύγαμε!

Η αξία του παραδρόμου

Θα ξεκινήσουμε παινεύοντας λίγο τα γένια που δεν έχουμε. Και θα πούμε μερικά καλά λόγια για τον παράδρομο – αυτόν που δάνεισε το όνομά του σε τούτη εδώ τη στήλη, του το οφείλουμε νομίζω.

Και τι καλύτερο παράδειγμα από τη Λεωφόρο Μεσογείων, για να δούμε στην πράξη την αξία του παραδρόμου. Ο οποίος παράδρομος, στην προκειμένη περίπτωση, εκτείνεται στο ρεύμα ανόδου, στην πλευρά του Χολαργού, από την Εθνική Άμυνα έως το Νομισματοκοπείο. Ο ίδιος ο παράδρομος είναι ψιλομπάχαλο, με παρκαρισμένα αυτοκίνητα πάνω στα πεζοδρόμια και ανεξέλεγκτες προσβάσεις παρόδιων καταστημάτων. Τουλάχιστον όμως η παρουσία του προστατεύει το κύριο ρεύμα της λεωφόρου από αυτές τις κακοτοπιές, εξασφαλίζοντας ικανοποιητικές συνθήκες κυκλοφορίας.

Τουναντίον (μα πώς τα λέτε πάλι κύριε πρέσβη), δεν μπορούμε να ισχυριστούμε το ίδιο για το υπόλοιπο τμήμα της λεωφόρου – τουτέστιν (τι με έπιασε σήμερα;) όλο το ρεύμα καθόδου, καθώς και το ρεύμα ανόδου εντός του Δήμου Αγίας Παρασκευής. Το απόλυτο χάος, ειδικά μετά την πλατεία Αγίας Παρασκευής όπου υπάρχει κανονική κατάληψη της λεωφορειολωρίδας από σταθμευμένα οχήματα, αν και τα υπόλοιπα σημεία δεν πάνε πίσω. Όποιοι έχετε οδηγήσει στην περιοχή, ξέρετε σε τι αναφέρομαι. Και κάπως έτσι μειώνεται η κυκλοφοριακή ικανότητα του βασικού οδικού δικτύου και δημιουργούνται μποτιλιαρίσματα και η πόλη αποκτά μια εσάνς από Κάιρο, αλλά χωρίς την αγορά του Αλ Χαλίλι όπου πουλάν τα δυο σου χείλη, κίνηση και κόρνες μόνο.

Μεσογείων παράδρομος Χολαργός
Ο παράδρομος της Μεσογείων, στο ύψος της οδού Σαρανταπόρου στον Χολαργό. Αν φαγωνόταν ένα μέτρο από το άχρηστο πεζοδρόμιο που διαχωρίζει το κύριο ρεύμα κυκλοφορίας από τον παράδρομο, θα μπορούσαν να σταθμεύουν άνετα και χωρίς να χρειάζεται να καβαλάνε το πεζοδρόμιο οχήματα και από τις δύο πλευρές. Πρόσθεσε και μια διαπλάτυνση του πεζοδρομίου και μια ωραία διάβαση πεζών (ας ελπίσουμε πιο ωραία από αυτήν που ζωγράφισα εδώ) στο ύψος της στάσης του λεωφορείου και όλοι θα ήταν ευχαριστημένοι.
Μεσογείων παράδρομος Χολαργός
Χολαργός και πάλι, στο ύψος της οδού Θεολόγου. Όπως και προηγουμένως, αν κερδίζαμε ένα μέτρο από το αριστερό πεζοδρόμιο, θα υπήρχε επαρκής χώρος στάθμευσης για την εξυπηρέτηση των παρόδιων χρήσεων και από τη δεξιά πλευρά, αποφεύγοντας αντικοινωνικές συμπεριφορές όπως το παρκάρισμα πάνω στο πεζοδρόμιο.
Μεσογείων παράνομη παρόδια στάθμευση Αγία Παρασκευή
Λίγο πιο πάνω, στην πλατεία Αγίας Παρασκευής, τα πράγματα είναι απλά ανυπόφορα. Κανένα σέβας στις πινακίδες απαγόρευσης στάθμευσης και στη διαγράμμιση του λεωφορειόδρομου, θα παρκάρουμε για να κάνουμε τη δουλίτσα μας.
Μεσογείων στάθμευση πάνω στο πεζοδρόμιο Χαλάνδρι
Στο ρεύμα καθόδου, μετά το Νομισματοκοπείο. Τυπική εικόνα, με κατάληψη του πεζοδρομίου από σταθμευμένα οχήματα και τα γνωστά μπες-βγες που παρακωλύουν την ομαλή κυκλοφορία της λεωφόρου.

Αβίωτη κινητικότητα

Πολύς λόγος γίνεται τα τελευταία χρόνια για τη βιώσιμη κινητικότητα, η οποία, σύμφωνα με τη σχετική ιστοσελίδα του ΕΜΠ, «σημαίνει αλλαγή στην κυριαρχία του αυτοκινήτου στις πόλεις, σημαίνει περισσότερο περπάτημα, περισσότερο ποδήλατο, περισσότερη δημόσια συγκοινωνία, χαμηλότερες ταχύτητες και ενίσχυση των ήπιων μέσων κοινής χρήσης».

Διαβάζοντας τα παραπάνω, το μυαλό όλων πηγαίνει αυθόρμητα στην οδό Ασκληπιού. Τι, όχι; Επειδή βλέπω ένα ειρωνικό χαμόγελο να σχηματίζεται στα δυο σου χείλη (αυτά που ήθελα να αγοράσω στο Αλ Χαλίλι αλλά δεν είχα αρκετές λίρες και πήρα τελικά έναν αργιλέ), θα σου δείξω ένα εξαιρετικό παράδειγμα σχεδιασμού ήπιας κυκλοφορίας και θα καταπιείς τη γλώσσα σου.

Ασκληπιού σκαλάκια μέσα στο πεζοδρόμιο
Οδός Ασκληπιού, λίγο πριν φτάσουμε στη Λεωφ. Αλεξάνδρας, συναντάμε αυτό το καταπληκτικό σημείο. Το δεξί πεζοδρόμιο της οδού μετατρέπεται σε είσοδο παρόδιας ιδιοκτησίας και οι πεζοί ενθαρρύνονται να χρησιμοποιήσουν το οδόστρωμα από κοινού με τα οχήματα. Η προφανής λύση να μεταφερθεί η λωρίδα με τα παρκαρισμένα στη δεξιά πλευρά και να διαπλατυνθεί τοπικά το πεζοδρόμιο στο συγκεκριμένο σημείο παραείναι απλή για να απασχολήσει τους αρμόδιους αυτής της πόλης.
Ασκληπιού σκαλάκια μέσα στο πεζοδρόμιο
Βαδίζοντας με θάρρος μέσα στο οδόστρωμα και ό,τι βγει! Η πεμπτουσία της ήπιας κυκλοφορίας, πολύ πριν την οραματιστούν οι ξενέρωτοι Ευρωπαίοι.

Μετά από αυτές τις εικόνες – δυο χιλιάδες λέξεις και βάλε – ας αφήσουμε ήσυχη την οδό Ασκληπιού. Πάμε να δούμε δύο σημεία που είχαμε σχολιάσει σε ένα παλιό επεισόδιο, όταν μιλούσαμε για τον κανόνα των 3,5 και 1,5 μέτρων.

Περίπτωση πρώτη: Λεωφόρος Βασ. Κωνσταντίνου, στο ύψος της Ερατοσθένους. Ένα τραγικό πεζοδρόμιο το οποίο κανείς δεν τολμά να διαπλατύνει σε βάρος της φαρδιάς και άχρηστης διαχωριστικής νησίδας. Έχετε ξαναδεί μποτιλιάρισμα πεζών; Et voila!

Βασ. Κωνσταντίνου και Ερατοσθένους στριμωξίδι στο πεζοδρόμιο
Μποτιλιάρισμα πεζών στη Λεωφόρο Βασ. Κωνσταντίνου. Ένας ένας παιδιά, μη σπρώχνεστε!

Περίπτωση δεύτερη: Ζωοδόχου Πηγής και Ακαδημίας. Κάποιος καλός άνθρωπος αποφάσισε να τοποθετήσει έναν κώνο για να αποτρέψει το παράνομο παρκάρισμα που προσελκύει η λανθασμένη διατομή της οδού. Δεν το πέτυχε και πολύ αισθητικά αλλά τουλάχιστον φαίνεται να λειτουργεί η παρέμβαση.

Αποτροπή παρόδιας στάθμευσης με τοποθέτηση κώνου
Ζωοδόχου Πηγής και Ακαδημίας. Ένας ευμεγέθης κώνος και μερικές κορδέλες επιστρατεύτηκαν για να αποτρέψουν την ενοχλητική παρόδια στάθμευση ενώ το σημείωμα, σχεδόν απολογητικά για την πράξη αυτή, ενημερώνει ότι περνούν φορτηγά. Το όργανο της τάξεως επιβλέπει την κατάσταση (αν τον ρωτήσετε πάντως, θα σας πει ότι δεν είναι αυτή η δουλειά του, αντιθέτως χρειάζονται προσλήψεις στην τροχαία).

Έχω μερικά ακόμα διαμαντάκια να μοιραστώ μαζί σου αγαπημένε μου αναγνώστη, αλλά λέω να τα αφήσω για την επόμενη εβδομάδα, μη μας πέσει βαρύ το σημερινό επεισόδιο μετά από τόσον καιρό νηστείας.

Σε φιλώ και υπόσχομαι να τα λέμε πιο συχνά!

Ο μικρός κυκλοφοριολόγος

2 Σχόλια

  1. ΑΘΑΝΆΣΙΟΣ ΚΊΖΟΣ

    Πόσο χάρηκα Γιώργο όταν κατέβαινα στο μαραθώνιο τη Μεσογείων και τη Μιχαλακοπούλου και ήταν άδειες από οχήματα δεν μπορείς να το φανταστείς.

    Ναι η λύση είναι λιγότερα αυτοκίνητα. Πως θα επιτευχθεί βέβαια κανείς δεν γνωρίζει. Θεωρητικά, κάνεις τόσο δύκολη τη ζωή των οχημάτων που δεν τολμούν να κατέβουν πια. Αλλά αυτό προϋποθέτει καλές δημόσιες συγκοινωνίες, υπόγειες αλλά και υπέργειες. Αυτές δεν υπάρχουν, ακόμη και αν εξαφανίζονταν μαγικά τα αυτοκίνητα.

  2. Θωμάς

    Μας έλειψες αγαπητέ μας συγκοινωνιολόγε! Όλοι έχουμε δικαίωμα στο τρομπάρισμα αλλά με μέτρο, γιατί θα χαλάσουμε τα ματάκια μας και δεν θα βλέπουμε τις κακοτοπιές στους δρόμους!

Σχολίασε το

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

© 2024 paradromos

geo.dimis.79@gmail.com