Ιστορίες του δρόμου

Αριστερές στροφές: Μπορούμε και καλύτερα

Αγαπημένε μου αναγνώστη σήμερα θα μιλήσουμε για τα προβλήματα σχεδιασμού των λωρίδων αριστερής στροφής στις κεντρικές λεωφόρους της πόλης. Τα οποία, μεταξύ μας, είναι μάλλον αναμενόμενα σε μία χώρα τόσο δεξιόστροφη.

Μετά από αυτό το φτηνό πολιτικό σχόλιο, ας περάσουμε στο ψητό.

Αποκλειστικές λωρίδες αριστερής στροφής

Θα ξεκινήσουμε με την «καλή» περίπτωση, των αστικών λεωφόρων που διαθέτουν διαχωριστική νησίδα ικανού πλάτους ώστε να μπορεί να δημιουργηθεί αποκλειστική λωρίδα αριστερής στροφής. Εδώ τα πράγματα είναι θεωρητικώς απλά. Αμ δε…

Ας ταξιδέψουμε μερικά χρόνια πίσω, για να θυμηθούν οι παλιοί και να μάθουν οι νεότεροι. Δε σίτυ ιζ Άθενς. Βρισκόμαστε στην προ-ολυμπιακή περίοδο της ανάπτυξης και των έργων. Εργοτάξια παντού, ταλαιπωρία όσο δεν πάει, αλλά για καλό σκοπό (χμ).

Ανάμεσα στα διάφορα μεγάλα και προβεβλημένα έργα, τσουπ, να σου και ένα μικρότερο, πιο αφανές. Ο ολυμπιακός δακτύλιος. Δηλαδή η διαδρομή Συγγρού – Καλλιρόης – Βασ. Κωνσταντίνου – Βασ. Σοφίας – Κηφισίας – Αττική Οδός – Κηφισός (Εθνική Οδός) – Ποσειδώνος, που συνέδεε τις περισσότερες αθλητικές εγκαταστάσεις και το κέντρο της πόλης. Προκειμένου να βελτιωθεί η κυκλοφοριακή λειτουργία του οδικού αυτού κυκλώματος αποφασίστηκε, μεταξύ άλλων, να απαγορευθούν πολλές αριστερές στροφές στον άξονα Βασ. Κωνσταντίνου – Βασ. Σοφίας – Κηφισίας. Το μέτρο επεκτάθηκε και σε άλλες κεντρικές αρτηρίες, όπως τη Μεσογείων, για να μη μείνουν παραπονεμένες κι αυτές.

Η ιδέα ήταν οι αριστερόστροφες κινήσεις να διοχετευθούν μέσω λιγότερων κόμβων, για να βελτιωθεί η κυκλοφοριακή ροή κατά μήκος των μεγάλων λεωφόρων. Καλή ιδέα ομολογουμένως. Εδώ που τα λέμε ήταν λίγο υπερβολικό να υπάρχει λωρίδα αριστερής στροφής σε κάθε φανάρι.

Το πρόβλημα, ως είθισται σε αυτή την πόλη, είναι ο τρόπος υλοποίησης, ο φυσικός σχεδιασμός των παρεμβάσεων. Και εξηγούμαι. Θέλεις να καταργήσεις κύριος τρεις αριστερές στροφές που βρίσκονται σε κοντινή απόσταση μεταξύ τους και να διοχετεύσεις όλη τη στρέφουσα κυκλοφορία από ένα σημείο; Μαγκιά σου. Πρέπει όμως να φροντίσεις ώστε αυτό το ένα σημείο που θα απομείνει να μπορεί να εξυπηρετήσει την επιπλέον κυκλοφορία από τα άλλα δύο που καταργήθηκαν. Και να κάνεις τις αναγκαίες επεμβάσεις όπου χρειάζεται. Δεν αρκεί να βάλεις δύο πινακίδες απαγόρευσης αριστερής στροφής και την αντίστοιχη διαγράμμιση και να περιμένεις τα πράγματα να λειτουργήσουν από μόνα τους.

Βασ. Κωνσταντίνου απαγόρευση αριστερής στροφής Μιχαλακοπούλου
Λεωφ. Βασ. Κωνσταντίνου και Μιχαλακοπούλου. Η αριστερή στροφή απαγορεύτηκε (όπως και στον προηγούμενο κόμβο, του Χίλτον, και στον μεθεπόμενο, της Βασ. Γεωργίου) και όλη η κυκλοφορία προς Παγκράτι – Καισαριανή εξυπηρετείται μέσω της Ριζάρη (ο επόμενος κόμβος, στο βάθος). Κάνεις δεν έκανε τον κόπο να επεκτείνει τη λωρίδα αριστερής στροφής της Ριζάρη μέχρι τον κόμβο της Μιχαλακοπούλου, ώστε να υπάρχει επαρκής χώρος αναμονής για τα στρέφοντα οχήματα. Αρχική εικόνα: Google Maps
Βασ. Κωνσταντίνου λάθος αριστερή στροφή Ριζάρη
Λεωφ. Βασ. Κωνσταντίνου στο ύψος της Ριζάρη. Το μικρό μήκος της λωρίδας αριστερής στροφής (μόλις 50 μέτρα) δεν επαρκεί για την αναμονή όλων των οχημάτων στις ώρες αιχμής, με αποτέλεσμα τα οχήματα που «περισσεύουν» να κλείνουν την αριστερή λωρίδα κυκλοφορίας της λεωφόρου. Το πρόβλημα θα λυνόταν αν είχε επεκταθεί η λωρίδα αριστερής στροφής σε όλο το μήκος του οδικού τμήματος. Αρχική εικόνα: Google Maps
Βασ. Κωνσταντίνου απαγόρευση αριστερής στροφής Ριζάρη
Λεωφ. Βασ. Κωνσταντίνου και Ριζάρη. Αψυχολόγητη κατάργηση της αριστερής στροφής προς Κολωνάκι – Ευαγγελισμό (θα μπορούσε να λειτουργεί στην ίδια φάση με τη στροφή προς Παγκράτι της αντίθετης κατεύθυνσης), που δυσκολεύει την πρόσβαση στον Ευαγγελισμό και διοχετεύει όλη την κυκλοφορία προς Κολωνάκι μέσω της Ρηγίλλης (με μήκος λωρίδας αριστερής στροφής μόλις 50 μέτρα και εκεί). Αρχική εικόνα: Google Maps

Το καταπληκτικό είναι ότι η κατάσταση παραμένει ίδια και απαράλλαχτη 20 χρόνια μετά. Γιατί; Γιατί έτσι.

Εκεί που τα πράγματα είναι ομολογουμένως καλύτερα είναι στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης. Άνετη φαρδιά νησίδα, η οποία σε πολλές περιπτώσεις επιτρέπει τη δημιουργία όχι μίας αλλά δύο λωρίδων αριστερής στροφής. Πολύ γκράντε κατάσταση. Και εδώ όμως, καταφέραμε να τα κάνουμε σκατά σε μερικές περιπτώσεις…

Βουλιαγμένης Ελληνικό κρυφή αριστερή στροφή
Λεωφ. Βουλιαγμένης στο ύψος του μετρό Ελληνικού. Η κρυφή αριστερή στροφή προς Ιασωνίδου, μετά τη στροφή, πίσω από τους θάμνους. Εννοείται χωρίς καμία προειδοποιητική σήμανση. Αρχική εικόνα: Google Maps
Βουλιαγμένης Ελληνικό λάθος σχεδιασμός αριστερής στροφής
Λεωφ. Βουλιαγμένης, αριστερή στροφή προς Ιασωνίδου. Μία λωρίδα μήκους 60 μέτρων με το ζόρι, μετά από τυφλή στροφή, από την οποία στρίβουν και λεωφορεία. Πολύ επικίνδυνο σημείο χωρίς λόγο, πιο πίσω υπάρχουν διαθέσιμα πάνω από 100 μέτρα για να επιμηκυνθεί η λωρίδα αριστερής στροφής. Αλλά τι χαρά έχει η ζωή χωρίς λίγο σασπένς; Αρχική εικόνα: Google Maps

Απόσπαση λωρίδας για αριστερή στροφή

Πάμε να δούμε και την άλλη περίπτωση τώρα, την πιο δύσκολη. Εκεί όπου το πλάτος της διαχωριστικής νησίδας δεν επαρκεί για τη δημιουργία λωρίδας αριστερής στροφής οπότε πρέπει να αποσπάσουμε προσωρινά την αριστερή λωρίδα κυκλοφορίας για αυτό τον σκοπό. Κακή ιδέα κατά την ταπεινή μου άποψη, θα πρέπει να αποφεύγεται κατά το δυνατόν, διοχετεύοντας την κυκλοφορία από κόμβους που επιτρέπουν τη δημιουργία επιπλέον λωρίδας.

Πρωταθλήτρια στο συγκεκριμένο σπορ είναι η οδός Πειραιώς. Η οποία αξίζει ένα αφιέρωμα, όλο δικό της, για τις αμέτρητες κακοτεχνίες που φιλοξενεί. Κάποια στιγμή θα γίνει κι αυτό, σας το υπόσχομαι. Εδώ θα δούμε απλά ένα χαρακτηριστικό, αγαπημένο σημείο αποτυχημένης αριστερής στροφής.

Πειραιώς Πλαταιών λάθος αριστερή στροφή
Οδός Πειραιώς στο ρεύμα προς Ομόνοια. Παντελώς αχρείαστη αριστερή στροφή προς την οδό Πλαταιών (στο βάθος), καθώς έχει μόλις προηγηθεί η αριστερή στροφή προς Ιερά Οδό. Απόσπαση της αριστερής λωρίδας κυκλοφορίας για αριστερή στροφή με πολύ μικρή φάση σηματοδότησης, που αναγκάζει την πλειοψηφία των οχημάτων που θέλουν να κινηθούν ευθεία να στριμωχτούν στη δεξιά λωρίδα δημιουργώντας αναίτιες εμπλοκές. Φυσικά δεν υπάρχει προειδοποιητική σήμανση. Αρχική εικόνα: Google Maps

Μπόνους για σήμερα η οδός Αχιλλέως στο τμήμα μετά τη Λένορμαν. Εδώ τουλάχιστον υπάρχει προειδοποιητική σήμανση και μάλιστα σε γέφυρα, κάτι είναι κι αυτό. Η οποία σήμανση είναι ελαφρώς εκτός προδιαγραφών (άλλο πονεμένο κεφάλαιο αυτό) αλλά μην τα θέλουμε κι όλα δικά μας.

Αχιλλέως Θερμοπυλών λάθος αριστερή στροφή
Οδός Αχιλλέως. Αχρείαστη αριστερή στροφή προς την οδό Θερμοπυλών (στο βάθος), καθώς έχει μόλις προηγηθεί η αριστερή στροφή προς την οδό Κολοκυνθούς. Δημιουργία εμπλοκών και περιορισμός της ευθείας κίνησης προς τη Λεωφόρο Αθηνών σε μόλις μία λωρίδα κυκλοφορίας. Αρχική εικόνα: Google Maps

Με αυτές τις όμορφες σκηνές της πόλης θα σε αποχαιρετίσω αγαπημένε μου αναγνώστη. Την επόμενη εβδομάδα θα σημειώσω απουσία λόγω μετακόμισης. Ραντεβού σε 15 μέρες με ανανεωμένη διάθεση αλλά με μπόλικη γκρίνια όπως πάντα!

Ο μικρός κυκλοφοριολόγος

1 Σχόλιο

  1. Σωκ

    Θέλεις να καταργήσεις κύριος τρεις αριστερές στροφές, πρέπει να τα φορτώσεις αλλού …
    Σας τα εξηγεί ωραία; Άνα μπράβο, μάθετε μπαλίτσα από τον άρχοντα τώρα… βάλτε καμιά αποκλειστική λωρίδα να πούμε…ή μην βάζετε, αν δεν χωράει, διαβάστε λίγο άρχοντα να καταλάβετε επιτέλους εκεί χάμω …

Σχολίασε το

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

© 2024 paradromos

geo.dimis.79@gmail.com